• Förhoppningar

Vika tyg till "blöja"??

Kan du vika ett tygstycke så det sitter som en blöja på ditt barn? Fästes med stor säkerhetsnål - sådan som annars används på rutiga kjolar.

Vi har bokat tid till fotografen, och jag skulle vilja ha någon bild med den gammeldags sorten tygblöja - nästan lite cartoon över det - som man viker av ett stort tygstycke och fäster med en säkerhetsnål. Tycker det skulle bli en tuff bild. Men hur viker man tyget? Ska tyget vara kvadratiskt, rektangulärt eller triangulärt?

Någon som kan hjälpa mig??

• Svar på tråden Vika tyg till "blöja"??
  • Tygtiiger

Det enklaste är att vika en fyrkantig bit frotté, så får du den klassiska engelska bulliga tygblöjerumpan. Fäst i så fall med två stora säkerhetsnålar - var noga så att du inte sticker barnet!

Titta på den här sidan för en vikning som passsar för frottéblöja:
    www.kittykins.co.uk/advice/id/23

och om du hellre vill använda en blöja i bomull (en helt vanlig vikblöja alltså ) så viker man den såhär:
    www.kittykins.co.uk/advice/id/25

Titta gärna på imsevimses hemsida, där kan du se både hur stora blöjorna är och hur de viks (gå in på www.imsevimse.se, klicka på frågor och svar i menyn upptill på sidan så hittar du en liiiiten blå länk med "blöjvikningar, bildserier")

Bomullstyget ska vara tunn bomullsflanell eller rutvävd bomull - ungefär som tunn mjuk muslin.

• Förhoppningar

Tusen, tusen tack!!
    Vilka bra länkar och beskrivningar!!
    Underbart.

• Tygtiiger

Du får en usel beskrivning på "nödblöjan" här hemma också:

jag tog en ikeas vanliga tunna vita frottehandduk, lade den med kortsidan mot mig, vek in de två närmaste hörnen mot mitten så att blöjan fick formen av en kon, (inte helt spetsig), vek sedan ner den bortre kortsidan så att blöjan fick lagom höjd (alltså inte gick upp till armhålorna...) och då gick det utmärkt att vika upp den spetsiga delen framtill på bebisen och svepa den bakre delen (den nervikta kortsidan alltså) runt bebisens höfter och fästa med säkerhetsnål - fast vi använde nappi nippa som vi ändå har hemma eftersom vi kör på tygblöjor mesta tiden.

Helt obegripligt, men ta en handduk hemma och prova på en nalle så kanske du hittar något som funkar för er. Om du vill ha garanterat vit och fin blöjrumpa så får du väl ha en tajt engångsblöja under som kiss- och bajssäkring

Svar på tråden Vika tyg till "blöja"??