• Puma81

Katt och toxoplasmos

Hej!

Jag har katter och oroar mig mer och mer för att bebisen ska smittas av toxoplasmos. På vissa ställen står det att risken är väldigt liten att smittas, medan det på andra ställen står att man absolut inte bör ha katt.

Vad tror ni? Är det någon mer som är orolig?

• Svar på tråden Katt och toxoplasmos
  • Minie76

Har fyra katter två barn!En flicka på 2½ och en liten 2 veckor!Sluta oroa dig,det är ingen fara!Kom bara i håg att tvätta händerna när du bytt i kattlådan

• Teskedsmamman

Är det innekatter är risken extremt liten. Har man utekatter så är risken större, dock bara i samband med rensning av kattlåda. jag som har utekatt men ingen kattlåda inne lider extremt liten risk att smittas av toxoplasmos.

Det är ingen fara att kela med katterna eller på annat sätt umgås som vanligt med katterna, håll dig ifrån kattlådan bara.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.21) BF - 070723
  • LyNxQ

Har även läst att 15% (även 90% på ett ställe) av vuxna människor är immuna mot toxoplasmos..

Även kattern blir immuna om de haft det en gång. så störst risk är det med kattungar.
    Pillar man inte i kattbajset för mycket så är det ingen större fara

(och hantera helst inte rått kött heller!)

• SizziSonny

min barnmorksa sa att om man har haft katt ett tag så blir man immun. tror inte du behöver oroa dig. men ja förstår dig

• skrotomanen

jorde mig av av med mina katter eftersom jag var livrädd för att smittas. Kommer inte skaffa katt igen.

• Kisen82

Min barnmorska sa också att har man haft katt länge så är man immun. hon sa att jag kunde rensa kattlådan precis som vanligt.
    O tvättar händerna efter att man rensat lådan gör man ju annars också.

(jag hade hoppats på att hon skulle säga till sambon att han borde rensa kattlådan för säkerhets skull, men icke )

Har läst i några trådar att toxoplasmos bildas först när avföringen är 2dagar gammal, o då är det ju absolut ingen fara att rensa kattlådan för det gör man ju minst 1 gång per dag. men om det stämmer att det inte blir farligt förrän efter 2 dagar har jag som sagt bara läst i andra trådar.

• IgloosMor

Jag väntar mitt fjärde barn och har alltid haft katt. Så länge man tvättar händerna och städar lådan varje dag så är det ingen fara. Men det är ju alltid trevligt om sambon gör det så att man slipper :)

• Triple Trouble

tvätta händerna och använd spaden (självklart

Jag har läst att det är större risk att få det via jorden, dvs om du påtar i jorden utomhus

Men jag brukar säga till min sambo att jag inte bör göra det för ofta...hehe

• Annizsj

Sambon tar hand om det, skönt det! Min första bm skrämde upp oss ordentligt. men nu har vi bytt bm, hon är super. Men kan man undvika lådan så ska man. Låt männen göra detta=)

• Finbus

Min barnmorska sa åt min man att ta hand om kattlådan. Jag är mer orolig för jag har en väldigt pussig katt, passar på att pussa på en när man sover. Dessutom dricker han gärna i mitt vattenglas och slickar på mina vindruvor. Är det bara genom lådan det smittar?

• Dixie

Vad är det som kan hända om man smittas??

Jag har två utekatter och är försiktigt när jag rensar kattlådan och tvättar händerna noga, men jag funderar på vad som kan hända om man smittas?

• Mizzz

En sak:
    Det är faktisk vanligare att smittas av grönsaker som inte är ordentligt sköljda och om man gräver i jord utomhus än av katt.

En annan:
    Enda sidan du ska lita på när det gäller info om bakterier, parasiter mm är livsmedelsverket:
    www.slv.se

Jag har lilla Linus i magen
  • Mizzz

"Toxoplasma gondii finns i rått kött, framför allt gris och får. Toxoplasma överlever troligen gravning och kallrökning. Parasiten dör vid upphettning över 65°C (helt genomstekt eller genomkokt kött) och vid frysning (-18°C) i minst tre dygn. Katten (avföringen) är den viktigaste smittkällan i naturen. Förutom att undvika dåligt genomstekt/-kokt kött bör den gravida kvinnan också vara noga med handhygienen efter hantering av kattsand eller jord som kan vara förorenad av kattavföring. Kattlådan bör tömmas dagligen eftersom eventuella parasiter i avföringen inte blir smittfarliga förrän efter 2-3 dagar. I Sverige har ca 15% av den vuxna befolkningen antikroppar mot parasiten. Kostråden angående toxoplasma gäller i första hand gravida kvinnor utan sådana antikroppar."

Jag har lilla Linus i magen
  • Ostkustens Pärla

Köp engångsplasthandskar att ha när du rengör kattlådan, eller överlåt det på nån annan i familjen. Det är absolut ingen fara så länge du tvättar händerna ordentligt efteråt. Och det är ingen fara att klappa eller hantera själva katten, det är bara bajset som är farligt. Och det tar tre dagar för toxoplasmos att frodas i kattbajset så om du rengör lådan direkt när katten varit där så är det ingen fara. Tvätta händerna bara.

Dessutom leder inte alltid en toxoplasmosinfektion till att fostret blir "skadat" på nåt sätt... Det är oerhört sällsynt.

Svar på tråden Katt och toxoplasmos