• UllllaBelllla

Fler än jag som är misnöjd med mary kays produkter??

Har använt mary kay i ungefär en månad nu som jag köpte på tradera. timewise moisturer(kan ej stava) för comb skin och 3-1 cleanser för com skin sammt ett microdermation set ett par gånger i veckan.

Min hy ser typ 10 år äldre ut på en månad. har fått grova porer ser ut som acneärr) under ögonen/brevid näsan samt att massor med små rynkor har dykt upp lite varstans.

pormaskarna och finnarna är väl ungefär lika som innan.

vad är det jag har köpt igentligen??

• Svar på tråden Fler än jag som är misnöjd med mary kays produkter??
  • Themis

Kemiskt skit som allt annat, det finns inget täckande smink som är bra för huden i längden, det är min fasta övertygelse.

Huden behöver andas, det är poängen med att ha den.

/osminkad biokemist

• Champagne

Åh en biokemist, vad bra Får jag ställa en fråga?

Vad har du för synpunkter på mineralolja? Jag mailade näm

Det stämmer att vi inte har por-tilltäppande ingredienser i våra produkter. 

Den mineralolja som används i kosmetik är ofärgad, doftfri, smaklös och har utmärkta mjugörande,
    smidighetsgörande och lösande egenskaper och lång hållbarhet. Denna mineralolja är förfinad och renad.
    Eftersom mineraloljan hjälper huden att bevara fukt används det ofta i fuktighetsbevarande produkter,
    och foundations för normal till torr hy. 

Om det skulle vara några ingredienser i produkterna som skulle vara skadliga för huden skulle det inte användas av

Mary Kay, vi använder endast högklassiga ingredienser i våra produkter.

ligen MK och frågade om de hade mineralolja i sina produkter och fick följande svar:
  • Champagne

åh vad konstigt det blev

Jag provar igen

Det stämmer att vi inte har por-tilltäppande ingredienser i våra produkter. 

Den mineralolja som används i kosmetik är ofärgad, doftfri, smaklös och har utmärkta mjugörande, smidighetsgörande och lösande egenskaper och lång hållbarhet. Denna mineralolja är förfinad och renad.
    Eftersom mineraloljan hjälper huden att bevara fukt används det ofta i fuktighetsbevarande produkter och foundations för normal till torr hy. 

Om det skulle vara några ingredienser i produkterna som skulle vara skadliga för huden skulle det inte användas av Mary Kay, vi använder endast högklassiga ingredienser i våra produkter.

• Themis

Eftersom jag råkar ha oturen att vara allergisk mot en massa saker så är jag i grunden rätt skeptisk mot allt smörjande och mineralolja är ju bara en ingrediens som har uppmrksammats på senare år.

Idag utsätter vi våra kroppar för mycket fler kemiska ämnen dagligen än någonsin förut i historien och jag kan bara inte tro att det är något bra.

Det jag finner mest tragikomiskt är att krämer som beskrivs som mjukgörande och för känslig hud ofta innehåller uttorkande alkoholer och irriterande ämnen, det är liksom noll logik i det där för det mesta.

De vanligaste konserveringsmedlen i många krämer är i sig själva irriterande och allergiframkallande i större mängd och inga studier finns gjorda under så långa tider som det handlar om när en kvinna smörjer på sitt favoritmärke under kanske ett decennium.

I den miljö vi lever i är det mycket svårt att påvisa vilka effekter som olika exponeringar leder till eftersom allt hör ihop. Dina tvättmedelsrester i kläderna, din parfym, ditt wunderbaum i bilen, ditt golvrengöringsmedel, byggmaterialet i din bostad, triclosan i din tandkräm, ftalater i dina plastföremål, bromerade flamskyddsmedel i din dator och de läkemedel du tar kan alla påverka din hälsa.

Men jag behöver inte läsa särskilt många studier om att kvinnor som färgar håret regelbundet fyrdubblar sin risk för blåscancer och att över hälften av alla kvinnor i USA enligt FDA har eksemakne p g a ständigt bruk av foundation, för att tycka att detta är systemfel. Det kan bara inte vara nyttigt och frågan är bara HUR skadligt det är.

Summan av kardemumman är för min egen del ganska deprimerande-jag får riktig beslutsångest av att köpa tvål, schampoo och tandkräm eftersom jag inte kan låta bli att läsa innehållsförteckningen.

Är det nån mer som vill ha ångest så föreslår jag att ni plockar några krämer eller schampoon från badrumshyllan och läser på vad ni använder för nåt här:

www.shenet.se/ravaror/start.html

Det finns andra källor också med mer information men detta borde funka bra för den som vill börja.

• UllllaBelllla

tack för svaren men jag blev bara förvirrad..

• Themis

UllaBella: Om det inte funkar så sluta använda det bara, det är väl summan av det hela. Du kanske är känslig mot just nånting i deras krämer och det behöver inte ha med mineraloljan att göra.

Efter nästa inköp:

Om man ska vara försiktig så är det bra att först testa sig om man tål produkten. Smörj in ett litet område (2x2 cm) i armhålan t ex. Där är huden tunn, där svettas du och krämen gunggas in ordentligt.

Om det inte blir irriterat inom 24 timmar så har produkten klarat åtminstone det första testet, att du inte är allergisk mot den rakt av bara.

Sen kan man klart känna av det efter en tid men då får man lägga ner-huden sänder ett tydligt budskap och om du inte lyssnar så kan det bli besvärliga eksem och allergier av det.

• Earth Angel

Jag som hudterapeut tycker inte det låter som det är någon vidare bra produkt om det är mineralolja i den..

Hur mkt än MK försöker få det att låta som dom använder en "speciell" mineralolja så är det fortfarande en olja...och en olja är alltför stormolekylig för att kunna smälta in i huden bra utan lägger sig bara som ett lock ovanpå, dvs "täpper till" = inte så bra.

"Om det skulle vara några ingredienser i produkterna som skulle vara skadliga för huden skulle det inte användas av
    Mary Kay, vi använder endast högklassiga ingredienser i våra produkter."

Konstigt med tanke på att mineralolja oftast används i billiga produkter pga att det är en billig ingrediens...

• UllllaBelllla

ja, det känns inte som om den går in i huden utan lägger sej som en hinna..

känns inte bra alls

• Earth Angel

TS: ja, vilket jag tycker låter helt logiskt om det är mineralolja i den...

Tråkigt...

Får man någon innehållsförteckning innan man käper produkter från MK som kund?

Är bara lite allmänt nyfiken för att se hur det fungerar. Lite tråkigt tycker jag också att dom gett dig fel uppgifter som svar (vilket jag iaf tycker att det är..).

• idalo

Earth Angel: Hur kommer det sig då att de hudterapeuter jag varit hos använder decleors olja och säger att den är hur bra som helst. själv har jag använt Clarins Lotus olja och har aldrig haft finare hy. Jag vet att de inte är mineraloljor i dem men de är ju fortfarande oljor?

Svar på tråden Fler än jag som är misnöjd med mary kays produkter??