• Anonym (k)

snus under graviditeten...

Jag har snusat i ca 5 år och nu är jag gravid, gick in i v 8 idag... Jag har slutat snusa förrutom att jag ibland smakar en snus av min sambo...jag tar en snus och har den i munnen max 7 min...min sambo skulle bli jättebesviken om han kom på mig och jag skäms för att jag gör detta...är detta skadligt för bäbisen i magen??

• Svar på tråden snus under graviditeten...
  • Anonym

jag snusade under hela gravideteten och jag har fått en frisk son

• Flippan71

Ja tyvärr är det nog det. Det sägs ju att nikotintuggummi är värre än cig för fostret i och med den koncentrerade mängden av nikotin, då borde det vara samma med snus. Men visst har det kommit ut friska barn ur snusande mammor också . Jobbigt det där, men du ska inte behöva skämmas över att ta en snus ibland, det sägs ju t.o.m att det kan vara farligt för fostret om man lägger av nikotinet tvärt, men det beror nog mest på hur man mår under abstinensen. Kolla med en BM kanske...

• Anonym

Det är nikotinet som är boven oavsett hur du får i dig det.

• Ostkustens Pärla

Köp en dosa nikotinfritt snus (Choice) så kan du snusa hur mycket du vill utan risk!! Det var faktiskt en gravid kvinna som uppfann det snuset, för hon var så snussugen!

• Anonym (snusan)

Jag hade oxå snusat i 5 år...såna där mini tjej snus. Drog ner till hälften under graviditeten. Jag gick igenom en helt felfri graviditet. Allt var normalt jämt å ut kom en frisk underbar bäbis :0)
    Ha inte dåligt samvete, det e nog tufft att vara gravid. Tycker du e stark som klarat att dra ner på snusandet. Min bm sa att det till å med kan vara farligt att sluta tvärt under graviditeten...jag skulle istället dra ner succesivt..å det gick bra!...

• Anonym (k)

Jag tycker igentligen att jag är jätteduktig! Jag har snusat en dosa om dagen och två snusar varje gång, snusade på nattet och vaknade och bytte snus! kunde inte sova om jag inte fick sova. Så ja tycker att jag är duktig, men jag faller för frestelsen när det ligger en dosa på bordet. jag snusar nikotinfritt varje dag...

• Anonym (k)

det ska stå att ja inte kunde sova om jag inte fick snusa!

• Anonym

här är en till som snusat hela graviditeterna utan problem, barnläkaren sa åt mig att snus är inte alls lika farligt som tobak och jag har fått tre underbara barn ändå, klarade helt enkelt inte av att sluta snusa

• Anonym

här är en till som snusat hela graviditeterna utan problem, barnläkaren sa åt mig att snus är inte alls lika farligt som tobak och jag har fått tre underbara barn ändå, klarade helt enkelt inte av att sluta snusa

• Anonym (fd.snusare)

har du provat onico? det är ta mig 17 starkare än "vanligt"snus.Fast den är utan nikotin.
    Jag slutade snusa när jag fick veta att jag var gravid.Försökte med onico men det var för starkt!

• Anonym (k)

ja det har jag och jag tycker det är för svagt!

Men jag ska försöka att inte snusa något mer!

• Löööv

Vad jag fått lära så är snus farligare för barnet än tobak. Det är så mycket mer nikotin i snuset vilket gör att blodkärlen drar ihop sig och ger barnet syrebrist.

Men jag vet inte.....hade jag varit hjärnkirurg hade jag inte suttit här .

Men det är aldrig försent för att sluta......kanske har din snusning inte påverkat barnet än då moderkakan inte kommit igång helt?. Det finns nikotinfritt snus.

• Dimisi

Du vet nog innerst inne själv att varje prilla är negativ för din bebbe... Jag har snusat i ca 15 år (med uppehåll på ett år när jag var gravid förra gången). Nu är jag gravid igen, i vecka sex, och har tagit endast en snus sedan jag plussade.

De första tio dagarna är värst!

Jag tycker din sambo ska stötta dig bättre. Vaddå bli besviken om han fick veta att du tar av honom ibland???! Han får helt enkelt sluta tillsammans med dig, så att du inte blir frestad, tycker jag!

Onico funkar ändå hyfsat, tycker jag. Förra gången använde jag inte onico. Bara slutade rakt av. Men det är svårare denna gången. Men jag känner mig lipfärdig för att jag inte får snusa - då tar jag en onico. Lite lättar det i alla fall...

Nästa år vid den här tiden - gissa vad jag ska göra då? Lägga in en prilla!!!!

• Anonym (mumrik)

Tyvärr, nikotinet är farligt för bebisen och det spelar ingen roll var nikotinet kommer ifrån. Snus är förmodligen ännu värre än rökning eftersom snus innehåller högre halter med nikotin. Men värst är plåster eftersom de tillför nikotin kontinuerligt.

Många snusare klarar att gå över till Onico istället, och tycker att det smakar som vanlig snus (och de tycker vanligen att Choice inte är så festligt). Du kan i alla fall prova?

Mycket bra i alla fall att du inte snusar särskilt mycket!

• Mrs  You
    Hej,man blir så ledsen när man läser såna här trådar...
    Jag har själv varit både rökare och snusare så jag vet att det är tufft att sluta men för ditt barns skull snälla sluta....
    man kan inte hoppas på att barnet ska bli friskt man måste försäkra sig om att det ska bli så....
    Snuset innehåller betydligt mkt mer nikotin och efs du har snusen inne längre så får ditt foster/barn en betydligt större dos i sig...
    Om man avstår från rödvin,mögelostar,alkohol och insjö fisk å gud vet allt då måste man väl ändå förstå att nikotin är skadligt...
    Inte skulle du tro att en människa kan röka/snusa varje dag i tio månader utan att den blir beroende?
    Hoppas verkligen du tar ditt förnuft till fånga och slutar för du kommer klara det!
    Onico är jätte bra... lycka till....
Svar på tråden snus under graviditeten...