• Skumpis

Säng till två-åring???

I sonens rum står en spjälsäng som ej används. Sonen sover i vår säng (resårbotten) och där verkar han sova gott.

Nu funderar vi på att skruva ner spjälisen och köpa riktig säng till honom. Vi har funderat på att köpa en resårbotten så att sängen även kan användas av oss föräldrar om det skulle behövas. Den ska gärna vara 105 så att man kan sova med sonen eller ligga och läsa sagor. Den ska helst vara medel eller hård eftersom vi får ont i ryggen i en mjuk.

MEN, nu undrar jag naturligtvis om en sådan säng är lämplig till ett barn? Eller bör de sova på skumgummimadrasser? Sängen ska naturligtvis först och främst passa sonens behov men går det att kombinera vore det bra

Vad säger ni? Vet ni något om barnsängar? Hur har ni det?

• Svar på tråden Säng till två-åring???
  • mamma37
    VIKARE Denna har vi köpt på Ikea!!
  • Skumpis

mamma37 - Jag har kollat på den men den känns för liten om man vill kunna sova med sonen. Han vill helst sova nära mamma Kan ni föräldrar sova gott i den sängen om det skulle behövas?

• tjej mamman

min ena tjej hade aldrig ngn junior säng,hon fick en 105 cm bred resår säng i stället.Vi tyckte att det funkade jätte bra,ibörjan la vi en kudde på kanten under bädd madrassen så hon inte skulle ramla ur.

• Skumpis

tjejmamman - Sa ni att det var till ett barn när ni köpte sängen? Köper vi en resårmadrass så får vi fixa en bräda av något slag. Sonen rör sig väldigt i sömnen. T o m kryper

• okptr

Har en resårmadrass med MALM sängstomme till dottern. Där sover hon mkt bra. 90 cm bred. Lika bra att köpa en rejäl säng direkt tyckte vi.
    Varför skulle inte en 2 åring kunna ligga på en resårmadrass?

• Skumpis

okptr - Vet inte Kanske för att jag hört att barn ska ligga mjukt? Och för att jag själv sov på skumgummimadrass när jag var liten? Eller för att alla sängar till barn har skumgummimadrass? Men det låter ju bra att era barn sover gott i resårmadrasserna

Har ni mjuk fjädring? Tunn eller tjock bäddmadrass?

• mamma37

Nja nu har vi ju inte det problemet med honom för OM han skulle komma över till oss så sparkar ur en från sängen MEN gör som vi ha sängen direkt brevid!!

Funkar jättebra!! Lycka till!!

• tjej mamman

Jag sa nog inte att den var till ett barn,varför skulle jag sagt det?
    Däremot ställde vi den direkt på golvet Utan ben.

• Skumpis

mamma37 - Vi har tre 90-sängar bredvid varandra i vårt sovrum så vi har inte direkt problem med trängseln  Men vi skulle önska att han sov i sitt rum men ändå är välkommen till oss när han vaknar eller vill sova med oss. Så vi har tänkt att ha kvar vår breda 2,70-säng också 

• Ninette

Vår äldsta fick en 105 cm säng när hon var 14 månader, just för att vi skulle ligga bekvämt vid sagoläsning osv. Nu ska vi köpa en 105 cm säng (resårbotten alltså) till lillasyster ( 1 1/2 år) och ställa ihop med syrrans, dom får en stoor säng ihop

Vi har inte haft någon bräda eller liknande utan haft den direkt på golvet istället så har hon rullat ur så har det inte varit så långt ner

• okptr

Vet inte riktigt vad vi har för fjädring. Inte jättemjuk i allafall och sen har vi en tjock bäddmadrass.

• Skumpis

tjejmamman - Tja, jag tänkte att man kanske frågar lite om madrasser, vikt osv när man köper säng. Det gör man ju när man köper säng till vuxen. Iallafall frågade vi efter madrasser som passade våra vikter och sovställningar när vi köpte vår säng. Utan ben är bra, inte så högt om man faller

• Mirris

Alexadner har sovit i en vanlig 90*200 säng sen han var 1,5 år. Går alldeles utmärkt, o kanon att man själv kan ligga i den oxå.

Och så håller den för hoppning.. vilket INTE hans växa säng hos pappan gör.

Nu får han int ehoppa i möblerna, men ibland faller andan lixom bara på o det är svårt att låta bli

Finns bild på han ssäng i galleriet

• Skumpis

LeAnna - Låter precis som vi tänkt Fast vi måste nog ha bräda tror jag. Sonen är 19 månader nu och rullar runt som tusan på nätterna

• Leonid

Vi köpte en resårmadrass till sonen när han fyllde två. Det var iofs en mjuk och i början hade vi den direkt på golvet utan ben. Det har funkat jättebra och skulle det bli kris nångång så sover man ju hyfsat i en mjuk säng även som vuxen, det är ju inte så ofta det händer. Vi valde en mjuk eftersom man ska gå efter kroppstyngden när man väljer säng. Vi tänkte också att han ska kunna ha den ett tag så därför valde vi en resårmadrass.

Så här i efterhand är det enda jag ångrar att vi inte köpte en som var 105 istf 90 cm.

• mamma37

Hahahaha så tokigt det kan bli när man läser fort skriver ett snabbt svar o det blir helt fel!!!!

Men nu förstår jag! Vår tanke är att fltta in Fredrik i sitt rum o det är alldeles bredvid vårt! Hur långt har ni emellan?

Vi sitter tillsammans i hans säng o myser o läser ibland en stund på kvällen!!
    Visst det är lite trångt men det känns så stort med de stora sängarna att alla mina barn har börjat med en liten säng som dom sedan har kunnat ha ganska länge!
    Ungefär vid skolstart har vi bytat ut till 90x200 säng eller som sonen som ville ha en 1,05!!!

• Skumpis

Mirris - Fint rum sonen har

Leonid - Va bra! Vi har tänkt köpa 105 direkt.

mamma37 -

• Skumpis

mamma37 - Menar du hur långt vi har mellan rummen? De ligger på var sida om lägenheten, så det är ganska långt. Tanken är att när han vaknar på natten så ska jag gå in och lägga mig bredvid honom, därför vill jag ha en bred säng. Möjligheten finns att han vill ha _både_ mamma och pappa bredvid sig och då får han komma in till oss. Tre får nog inte plats i en 105-säng Förhoppningsvis känner han sig snart trygg i sin egen säng och kanske vill sova där ensam hela natten Om jag klarar att sova utan honom vill säga

Svar på tråden Säng till två-åring???