• Misan1

Är det inget farligt med att bada bubbelbad när man är gravid i tidigt stadie??

Hej ska på spa med mina gamla innebandyvänner ikväll och det blir bubbel bad och mat med mera, och nu undrar ja om det är någon risk att bada bubbelpol när man är gravid i tidigtstadie, eftersom man ska ju helst inte masera sig då tänkte om det var samma sak. Någon som vet??

kram

• Svar på tråden Är det inget farligt med att bada bubbelbad när man är gravid i tidigt stadie??
  • Tudorjohansson

Det är bara farligt om man läcker vatten eller vattnet har gått. Så bada på bara

• Misan1

Tack så mycket då ska det inte vara nå problem skönt för ja hade sett framemot den här kvällen, och så plussa ja i går..

kram

• Tudorjohansson

Ja passa på att njut av att se "normal" ut i badräkt eller bikini. Själv så har man svällt ganska bra

• qaz

det finns lite ökad risk för infektioner enligt min barnmorska att bada bubbel bad.jag har hoppat över det under varje grav.

• 82Jenny

På det badhuset som vi har i Lund står det en skylt att garvida ej ska bada i bubbelpool men rådfråga med din bm

• 82Jenny

Gravida menar jag blev fel

• Lindisen75

Min BM sa att det där med infektionsrisk var överdrivet, så jag badar.

• Tudorjohansson
    Massage
    Det sägs ibland att massage skulle vara olämpligt för gravida. Vissa rekommenderar försiktighet de första 12 veckorna, men det finns inga bevis för att det skulle vara farligt. Det finns till och med förslag på massagetekniker i böcker för gravida, t ex Vi ska ha barn. Under förlossningen kan massage dessutom ge god smärtlindring.
    Likväl går uppfattningarna vitt isär och det finns ingen tydlig riktlinje.

Bada i simghall

Det är skonsamt, men ändå effektivt att simma. För gravida rekommenderas det att man simmar i vatten som har en temperatur på 18-25 grader.
    Dock finns det nya forskningsrapporter kan vara farligt för gravida att bada i simbassänger. Enligt forskarrapporter avger kloret i simbassängerna biprodukter som kan tas upp av gravida som simmar ofta och att halten cancerogena ämnen är så hög att den befaras ligga bakom missfall och missbildningar hos foster.
    Forskningsrapportens (Nieuwenhuijsen) resultat anses dock tvetydliga och det finns idag inga allmänna rekommendationer.
    Bad i sjö- eller havsvatten anses helt riskfritt. Dock ska du inte bada om slemproppen, alternativt vattnet, har gått eller om din barnmorska har avrått dig.

Kan man bada bubbelpool när man är gravid?
    Det finns många bakterier och spår av svamp i bubbelpooler och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna. Det är därför lätt att dra på sig en infektion i slidan. Men det är inte direkt farligt för fostret om du badar i bubbelpool.
    Det anses riskfritt att bada hemma i badkar. Dock ska du inte bada om slemproppen, alternativt vattnet, har gått eller om din barnmorska har avrått dig.

Bastu
    Bastu anses vara helt ok. Glöm bara inte att inte basta allt för varmt utan lyssna på din kropp. Drick mycket!

Detta är taget från niomanader.se
    Och som många säger så tror man att den kanske möjligen finns en ökad risk men inga bevis....

• Misan1

Ja för allt stängs väl så fort man blir gravid va?? vad ja har fattat det som, nu vet ja inte hur ja ska göra.. men ja tror ja hoppar i ändå... annars får ja väl följa med och sitta och surra då skylla på att ja har mens och känns inge bra att bada då..

• Tudorjohansson

Det hade jag oxå gjort

• Misan1

Vad hade du gjort skyllt på att du fått mens eller hoppat i ???

• Olivia2006

Jag har badat bubbelpool, vi har en hemma, under min förra graviditet och även denna gång. Min bm sa att det inte ska vara någon fara. Man behöver ju inte överdriva o göra det varje dag, men nån gång ibland ska gå bra. Så bubbla på baraGlad.

• lillebror1

En ny av alla undersökningar som finns så har förhöjd kroppstemperatur som feber bastu bubbelbad innan v7 negativ inverkan på foster som kan ge missfall.

• Mia29

lillebror1: Oj... jag som alltid duschar VARMT och LÄNGE varje dag... När jag bubblar brukar jag dock mest frysa.... Då borde ju mina duschningar vara riktigt illa....

• Lilla07ans

Är det bara jag som hört nåt om att det inte är bra med det höga ljud som är i bubbelpoolen? Men det kanske mer är när fostret har börjat höra. Läste det nånstans på en annan tråd förut. Men, jag vet inte...

Svar på tråden Är det inget farligt med att bada bubbelbad när man är gravid i tidigt stadie??