• Tett82

Fläskstek i ugnen - tips tack! = )

HAr köpt en fläskstek, tänkte nu slänga in den i ugnen, men är lite osäker på hur jag ska krydda den så den blir god...
    Nån som har några tips?
    Hur länge ska den vara inne i ugnen ungefär?

• Svar på tråden Fläskstek i ugnen - tips tack! = )
  • Nattviolen

Tiden beror på hur stor den är. Lättast med köttermometer och att läsa i kokbok för att veta hur genomstekt den blir.

Jag brukar oftast bara ta svartpeppar och salt, (vanligt men gott) men ibland har jag gnidit in steken med olivolja salt, peppar och paprikapulver. Det blir rätt fin smak. Föredrar dock att göra steken på spisen, då man kan puttra den tillsammans med bryntlök och en liten morotsbit för att få god smak på skyn.

• Tett82

Ok, tackar!

Om jag ska göra den i ugnen, vad ska de då vara för grader på ugnen? = )

• Dundermamman

Stek i stekpåse i ugnen med klyftad lök, morötter, salt & peppar i ca. 1,5 timme i 175 grader. Sila spadet och gör en toppredning, vispa i lite grädde och ca.½ dl koncentrerad apelsinjuice (typ JO), krydda av med salt o& peppar + ev. ½ köttbuljongtärning och du får en underbart god apelsinsås som passar utmärkt till skinkstek!

• Flerbarnmamma

Jag brukar snitta lite hål i steken lägga in hela vitlöksklyftor i hålen där. Rulla steken i salt peppar och gnida in det. Lägg in den i ugnen med lite lök och morötter. GOTT ! Har ingen köttermometer men brukar beräkna en timme i ugnen per kilo kött i 225 graders värme.

GÖr en sås sedan på spisen av skyn med lite grädde i och även lite soja. Servera med potatis eller ris.

• Tett82

Tack alla snälla för svaren! = )
    Lät gott med vitlök i! = )

Svar på tråden Fläskstek i ugnen - tips tack! = )