• Neko

Hur långt efter att man gick kursen får man göra omtentor?

Finns det någon allmän regel? Jag undrar eftersom jag har kvar omtentor från mitt program och är nu deltidsföräldraledig och har fått tag på ett deltidsjobb. Skulle gärna fortsätta med det ett tag till men vill ju inte behöva gå om kurserna som jag inte har klarat...

• Svar på tråden Hur långt efter att man gick kursen får man göra omtentor?
  • hidden angel

tror du har typ hur lång tid som helst på dig

• hidden angel

man kan göra det efter att kursen slutat oxå. Jag skrev en tenta, sista gången kursen hölls, och klarade den inte. Det var precis någon vecka innna jag fick barn. och läraren sa att så lång tid jag behövde på mig, så länge kommer de kunna göra den tentan till mig. Så länge läraren finns kvar på skolan dvs..

• Maria70

Det kan vara lite olika regler på olika högskolor/universitet. Jag måste avsluta min utbildning 7 år efter det att jag skrevs in. Så det reglerar hur länge jag har rätt att skriva en omtenta.

• Themis

Så länge kursen går är det i vanliga fall.

Men se upp för rätt vad det är så ändrar dom om i programmet och man ska helst inte ligga efter mer än 2-3 år, det kan straffa sig.
    Det är bra att höra av sig till sina lärare varje termin och fråga så att dom inte har ändringar på gång.

• Maria70

Så här står det på högskoleverkets sida:
    "Examination
    Om en högskola begränsar det antal tillfällen som en student får genomgå ett prov, ska antalet tillfällen bestämmas till minst fem. Om det gäller praktik ska antalet tillfällen bestämmas till minst två.
    En student har rätt att byta examinator om han eller hon har underkänts på två prov på en kurs. Det gäller dock inte om särskilda skäl talar mot det."

• Neko

Tack för svaren! Jag har inte gjort dessa tentor överhvudtaget så det är ingen risk att jag gör om dem för många gånger, men kanske att jag inte får göra dem alls. Jag har kontaktat läraren ett par gånger och sagt att jag ev är intresserad av en omtenta men sedan har det kommit saker emellan så att jag inte har kunnat göra den.

Maria70, vilket universitet är det som har de reglerna? Det är något sådant som jag är orolig för. Jag studerar vid Umeå universitet.

• Maria70

Jag läser på Handelshögskolan i Stockholm, som kanske har lite speciella regler eftersom det är en privat skola. Jag har hört något om en liknande 10-års regel på andra universitet och högskolor, men vet inte om det stämmer och i så fall för vilka skolor.

• The Arrow

Där jag har pluggat förut har det funnits en regel i alla fall att man får tenta på samma kurslitteratur som man själv haft när man gått max 3 terminer efter det att man skulle gjort tentan egentligen - Det kan ju vara en skön försäkring om dom nu terminen efter du själv läst skulle ändra kurslitteratur och då tentaunderlag - kan vara värt att ta reda på =)
    Lycka till! =)

• AochJsMamma

Jag pluggar på Uppsala Universitet och på juridiska institutionen där jag är inskriven är det rätt speciella regler, tex så har vi bara omtentamenstillfälle 2 ggr per år, mot typ 5-10 på Göteborgs Universitet. Så det kan säkert vara skillnader mellan de regler du syftar på oxå. Står det inget i din kursinformation? Brukar finnas tillgänglig på skolans hemsida?

• nassepånken

tänk på att du måste vara kårmedlem för att tentera

på chalmers finns det studenter som skrevs in på 70-talet som fortfarande inte tagit examen, fortfarande är insksrivna...

• Neko

Mja, jag börjar närma mej 2-årsgränsen nu, det är därför som jag är relativt orolig... hittills har ingen lärare sagt något när jag frågar om omtentor.

Jag har försökt söka info på hemsidan (www.umu.se) men hittar inget :/

Kårmedlem är inget problem, jag fortsätter betala in dit tills jag har tagit examen :)

Svar på tråden Hur långt efter att man gick kursen får man göra omtentor?