• MajaAjam

Hur får man sin bebis (2.5 månad) att sluta med snuttandet?

Misstänker starkt att min lilla snuttar på mig när jag ammar.
    Först äter hon, fast kan slarva och typ spotta ut för det kommer för mycket, sen känns det som om min mjölk är slut efter ett tag, men hon fortsätter suga (typ snutta).

Oftast blir jag sittandes tills hon somnar vid bröstet, tyvärr.
    Jag har sett 'varningssignalerna' för sent...
    Har vart så inställd på att "de feta dropparna kommer sist" så jag har suttit - LÄNGE och ammat!

Jag ger henne oftast från båda brösten, om hon inte lyckats somna innan dess..
    Hon går upp bra i vikt oxå, så jag tror inte att inte min mjölk räcker till.

Nån anna som har erfarenhet av snuttande bebisar, och hur man får stopp på det?

• Svar på tråden Hur får man sin bebis (2.5 månad) att sluta med snuttandet?
  • Linaao

Måste du få stopp på det? Om nån månad är allt annorlunda igen. Ta med det du behöver vid ammningen istället och njut av att få sitta ett tag.

Det var ju inte såna råd du ville ha, men jag skriver ändå...

Mys och njut!

• Jasusu

Är det negativt att låta en 2,5 månaders få snutta?

Jag har ammat barnen tills de oftast somnat vid den ålder...de har ju ett sugbehov.
    Orkar du inte amma så mycket så finns ju napp som alternativ
  • Hallonpaj

Är det här ett problem för dig, och i så fall varför då? Egentligen?

Det låter som ett helt normalt och friskt amningsmönster i mina öron.

• MajaAjam

Tack för era svar..

Jovisst låter jag henne snutta, men oftast blir jag sittandes i 1-1½ timme!
    Och napp vägrar hon, har försökt alla möjliga sorter..

Ibland känns det som att hon spottar ut mjöken bara för att få komma till "snutteri-delen"...
    Jag är ju rädd att inte ha tillräckligt med mjölk då hon VERKLIGEN vill ha..

• nublu

Mina har också "snuttat". De har lärt sig att somna för egen maskin när de blivit större och mer redo för det.

Men visst kan du försöka förändra det men varför bråka med en så liten bebis som mår gott?

• MajaAjam

Okej...jag visste inte att det var så vanligt med snuttandet. Ser ju att ni alla verkar ha varit med om det. Trodde det var en ful vana som bara 'blivit så'...men nu ser jag ju att det verkar normalt.

• anna68

TS: Jag förstår ditt problem - inte tusan kan man sitta och amma 1-1,5 timme ett stort antal gånger om dagen när barnet är så stort. Det funkar ju inte! Bestäm dig för att tex amma 15 min på varje bröst. Ta därefter bort brösten. Låt henne inte amma igen om det inte gått en rimlig tid så att hon hunnit bli hungrig igen - minst 2-3 timmar mellan målen. Problemet när de får snutta mest hela tiden är ju att de aldrig äter sig riktigt mätta, utan småäter hela tiden. Så kan man ju inte ha det i längden. Det går att styra upp!

• Plusminus

Linaao: Men det är väl klart att det kan vara ett problem? TS tycker ju uppenbarligen det?

Jag känner flera mammor vars bebisar (stora, dvs inte nyfödda) ska snutta konstant på tutten (inte ha mat) i alla sammanhang och vägrar ta napp. Hur ska man kunna fungera normalt med en bebis konstant fastlåst vid bröstet? När det inte "behövs"?

Jag tycker inte det verkar vettigt att vänja sitt barn vid att somna vid bröstet, i alla fall inte när det börjar bli större. Min åsikt. Jag gjorde så i början men insåg att jag antagligen skapade problem för mig själv.

TS, fungerar det inte med napp som alternativ?

• Hallonpaj

Barn som ammas fritt utan napp brukar lära sig att växla teknik när de vill snutta, det kallas för non-nutritive-suckling.

Barnet reglerar själv mjölkmängden vid fri amning, och jag tror inte att du ska oroa dig över mjölken. Behöver hon mer mjölk så får hon amma lite oftare under en period, det visar hon själv då. Sånt går i perioder, upp och ned.

Har hon ammat i en halvtimme eller mer på ett bröst så kan du byta sida om du vill. 1 timme är väl vanligt (30+30 ungefär), men 1,5 förstår jag kan kännas länge. Men det varierar ju väldigt mycket individuellt och kan ändra sig snabbt. Om ett par veckor har hon kanske fullt upp med att upptäcka världen och inte riktigt ro att amma så långa pass?

• nublu

Så länge hon är nöjd och belåten och ökar i vikt så får hon det hon ska. Ju mer hon snuttar desto mer mjölk produceras det. Ingen risk att det sinar så länge hon får snutta alltså.

Mina barn har alltid vägrat napp de också och ibland kändes det himla drygt att bara sitta där och låta sig tuttas på. Tur att man kan titta på TV, film eller läsa en bok under tiden!

I början av amningen rinner ju mjölken ofta till väldigt snabbt och då är det svårt ibland för dem att hinna svälja. Då blir det lätt lite spott och fräs.

Svar på tråden Hur får man sin bebis (2.5 månad) att sluta med snuttandet?