När börja lära bebis somna själv?
Hur gamla är/var era bebisar när ni började lära dom att somna själv?
hur gjorde/gör ni för att få dom att somna själva?
Hur gamla är/var era bebisar när ni började lära dom att somna själv?
hur gjorde/gör ni för att få dom att somna själva?
Det beror på vad du menar med att somna själv? Somna utan att man ammar/går och vaggar elelr somnar utan att vara kvar brevid tills han somnat elelr sova själv i rummet osv.
Våran yngsta har alltid somnat själv sedan födseln. Nu är han 11 mån och det funkar fortfarande jättebra. En vällingflaska och natti, natti=)
Jag har inte använt nån av metoderna som finn, utan jag har från start låtit henne styra fast ändå "hjälpt till" genom att vänja bort små saker eftersom utan att hon direkt märkt nåt.
Nyfödd somnade hon vid bröstet, därifrån vande jag av från att somna med bröstet i mun genom att lära henne släppa taget strax innan hon somnade, sen vande jag henne att somna med mig i sängen, fast inte i famnen, utan bredvid. Därifrån till att lägga henne i egen säng när hon var färdigäten, vaggade lite och så. Sen från det så har vi vant av vaggandet och sen dess somnar hon själv.
Det tog från nyfödd till 4 månader innan hon somnade själv.
Jag har inte heller använt mig av några metoder. Han har helt enkelt varit helt nöjd med att somna själv=)
när han var 3 månader kunde man lägga ner honom i sin säng utan att han blev ledsen och då låg han och pratade och skrattde för sig själv tills han somnade.
Rulltrappa: Hur lång tid kunde ta det ta innan han somnade?
Undvek du att prata med honom under den tiden?
Jag tränar inte min son på 5 månader att sova själv. Han vill sova med oss och alla sover bäst då. Jag är övertygad om att han själv säger till när han vill sova för sig själv, oavsett när det sker. Till dess sover han mellan oss!
Min pojke som är 2½ har somnat själv i ett år (vid middagssömnen), men på kvällarna är vi alltid hos honom tills han somnar för vi läser för honom i sängen och är kvar där de tio minuter det tar för honom att somna in ungefär. Min tio månaders tjej somnar nu när vi ligger brevid henne med en hand på hennes mage eller så somnar hon när hon ammas.
Det kommer när det kommer..
Det beror på om du upplever att du har problem eller inte. Om inte, så bara gör du det som funkar vare sig det är att somna i famnen eller att du ligger hos barnet eller vad det nu kan vara. Tycker du att du har problem så väljer du någon av alla olika metoder som finns och då kan du börja runt 5 månader.
För egen del har jag använt 5mm.
Min första började somna själv vid 1 års ålder, vi använde inga metoder utan kände oss fram lite. Hade samma kvällsrutiner alltid för att underlätta.
Den yngsta somnar själv och har gjort det sedan han var rätt så lite.
Aldrig
Alltså jag tror inte att man måste lära barn att somna själva och särskilt inte små bebisar. Dom behöver närhet och trygghet när dom ska somna det är helt normalt
Dom lär sig att somna själva när dom blir mogna för det man måste inte hålla på med en massa metoder och sånt.
ts: lite olika. ibland 10 minuter, ibland en timme. så länge han är glad går jag inte in till honom men om han blir ledsen går jag självklart in och nattar honom.
min son är 4 mån... han somnar själv..går in o lägger honom, pussar god natt så somnar han oftas själv.. om han inte är övertrött.. då kan de va lite krångligare.. men jag vill att han ska lära sig i tid o de går jättebra.. han somnar åtta på kvällen så kliver han upp vid 07.00 - 07.30.. och dom sista nätterna har han sovit hela nätterna... nu är det bara nappen som är problemet.. han vaknar ett antal gånger på natten då man måste stoppa in den igen..
Vi har väl inte gått in för att lära han somna själv. Från början ammades han, vi bar honom mm. Men sen blev han liiite för tung för att bära på hela tiden (har mkt dålig rygg) så han fick ligga i sin säng och vi tröstade när han låg där i. Självklart om han blev ledsen fick han komma upp men efter ett tag funkade det bra. Blev väl när han var runt 3 månader tror jag.
Nu är han 5 månader och ofta kan man bara lägga ner han i sängen så är han nöjd, somnar ibland och kallar ibland på oss så vi får hjälpa han att somna. Men ibland verkar det som vi är ivägen när han ska sova så då är det bäst att gå ut ur rummet så somnar han på ett kick.
Min lille är 7 veckor och om han är "nöjt trött" brukar det gå bra att lägga ner honom i sängen, så somnar han av sig själv. Om han är ledsen (övertrött) får han somna i famnen. Efter nattamningen brukar jag bara byta blöja och lägga honom i sin säng igen, då protesterar han aldrig.
Vid 1-2 månaders ålder ungefär. Jag lade henne när jag såg att hon började bli trött, och så somnade hon efter ett tag.
Alicia var nog ca 1½månad när hon somnade själv i sin säng och gör det fortfarande..:D