• annsing82

Hyresgäst i hus som rivs.

Har hört rykten i flera år om att vårt hus ska rivas. Var idag på hyresvärdens kontor i annat ärende, och frågade om nått underhåll skulle göras i vår lägenhet. Fick svaret att inget görs i det huset längre. Frågade om det ska rivas snart, fick inget riktigt svar men jo ungefär.
    Träffade fastighets skötaren utanför och han sa att det var flera lägenheter uppsagda och ingen skulle flytta in.

Nu till min fråga: hur lång tid innan ett hyreshus ska riva måste hyresvärden informera hyresgästerna?

Vi har letat lägenhet ett tag nu och det vet dom. Vi bor 2 st i en etta. Men vi trivs så vi har inte bråttom. Vi bor jättebilligt och centralt. Smidigt parkering och smidig, fräch tvättstuga som inte används så mycket. Stort trapphus och stora förråd. Lungt och tyst osv.
    Men om huset rivs måste väl de betala alla våra flyttkostnader? Vore ju smidigt.
    Vet inte alls hur sånt här går till, är rädd för att behöva flytta så snabbt att det blir en lägenhet som jag egentligen inte villl ha.

• Svar på tråden Hyresgäst i hus som rivs.
  • Dollars matte

Hur lång uppsägningstiden är står i ditt kontrakt. Det vanligaste brukar väl vara 3 månader, samma tid åt båda hållen. Dessutom tror jag att hyresvärden är skyldig att erbjuda en annan likvärdig bostad till er.
    OBS! Om det inte är så att ni har ett sk rivningskontrakt?! Då kan det stå i stort sett vad som helst, omedelbar flytt, inga skyldigheter att erbjuda annat osv.
    Kolla kontraktet!

• annsing82

Problemet är att vi har stått i kö för nått liknande men större men det verkar inte finnas. Allså inte ens uthyrda. Så vi kan nog inte få nån annan bra lägenhet. Isf till dubbla hyran.

• annsing82

Har kollat kontraktet nu och det nämns inget om rivning. Uppsägning 3 månader men det trodde jag bara gällde hyresgästen. Men det kanske gäller hyresvärden också.

• Dollars matte

Det brukar stå om hyresvärdens uppsägningstid också, kanske längre ner i kontraktet.

Ring o prata med Hyresgästsföreningen annars! Dom har ju koll på vad som gäller.

• flixflax

Jag tror (ganska säker till och med) inte att hyresvärden har rätt att säga upp dig då måste de hitta en likvärdig lght att erbjuda dig först. Så ta det lugnt. P å www.jureka.se (el.nu kan du få gratis juridisk hjälp där har de koll på vad som gäller.

• flixflax

.net är det nog förresten

• Garageänkan

vårt kontrakt är: de kastar ut- tre månader innan måste de säga till
    vi flyttar- en månads uppsägningstid

~Bara döda fiskar följer strömmen~
  • flixflax

Men då har väl du ett rivinigskontrakt gagageänkan? TS hade nog ett vanligt?

• Garageänkan
    flixflax skrev 2007-03-09 09:31:23 följande:
    Men då har väl du ett rivinigskontrakt gagageänkan? TS hade nog ett vanligt?
    Nej ett vanligt. hihi skulle vara knas om de vill riva dethär. det är 4 år gammalt

fast de kan ju vara olika. står det att det är ett tillsvidarekontrakt så gäller 3 månader oftast
    ~Bara döda fiskar följer strömmen~
  • annsing82

Tack för hjälpen. Letar lite på sidorna men blir inte mycket klokare. Krångligt men låter lite som om vi har besittningsrätt och de kan inte säga upp oss hursomhelst. Men man vet aldrig så ska nog ringa hyresgästföreningen.

• vårmåne

Ja, gå med i Hyresgästföreningen. Då kan de hjälpa er i förhandlingarna m hyresvärden. Tre månader har ni om det står i kontraktet. Men det är ju inte bara att flytta, man ska ha ngt att flytta till och det kostar ju också. Hyresvärd har alltid minst tre mån när denne säger upp hyresgäst. (om det inte är ett korttidsavtal.) Man kan avtala om kortare tid för hyresgästen, men det har ni ju inte. Lycka till

Svar på tråden Hyresgäst i hus som rivs.