• IddeGirl

smörgår, kex, rån....

när kan man ge sånt till sitt barn? Min son är 6 månader och gillar inte varken vanlig mat eller välling så för att variera gröten lite tänkte jag om man kunde ge lite sånt som mellanmål tex. Men när kan man börja med det och ska man ha någontin på? Är så rädd att han ska sätta i halsen.

• Svar på tråden smörgår, kex, rån....
  • MejalovE

Min dotter började smaka rån vid 4-6 månader. Rån är ju bra för det blir fuktigt fort med saliven. Bre på lite smör.
    Andra kex väntade vi med tills hon hade lite tänder.

• NicoleSthlm

Smörgås rån eller "klisterkex" (Frasbröd) med smör eller messmör ger vi till våran dotter!!
    O så majskrokar såklart!

They call me Piff........ Piff A Till.....
  • Annan

som mellan¨mål behöver han nog något mer än rån eller kex, men små bitar av smörgås kan ju gå. Har du provat frukpureer? Det finns ju även de som är blandade med yoghurt eller fibrer.

• IddeGirl

hade självklart inte tänkt ge det som ett mellanmål bara utan som ett kompilment. Men vet inte när man kan börja med de.

Nicolesthlm: hur gammal är din dotter??

• MotherOfTwo

smörgåsrån började jag att ge min dotter vid 6 månader. Det smälter ju i munnen och dom behöver inga tänder eller någon tungteknik.

• NicoleSthlm

Idde: Emilia är 8 mån (6 mån korr)... vi började med rån o liknande för drygt en månad sen!

They call me Piff........ Piff A Till.....
  • Naimas mamma

Man kan väl ge det samtidigt som man börjar med smakisar, men oftast är väl barnen inte så intresserade av att äta det i början. Iaf inte min dotter som inte kunde få rånet till munnen än..
    Sen säjer dom väl att det är bra att introducera gluten medan man fortfarande ammar.
    Men vid 6 mån kan man absolut börja med det!

• Naimas mamma

Och risken att sätta i halsen är ju obefintlig. Som sagt, rånet smälter såpass fort i munnen!

Svar på tråden smörgår, kex, rån....