• Indigo

Kan smågodis vara skadligt?

Moffade i mig en del smågodis igår, fick ett otroligt sug efter surt godis av någon anledning. Jag kollade visserligen att det inte innehöll gelatin men sen fick jag lite ågren för alla färg/smaktillsatser. Att näringsvärdet är 0 och att man inte bör äta det i stora mängder förstår jag, men är det någon som har hört hur det är med smågodis för gravida generellt?
    Antar att jag inte är ensam om denna annars ganska harmlösa last...

• Svar på tråden Kan smågodis vara skadligt?
  • MollyMus

Ta det lugnt, det är absolut inte någon fara om du inte äter typ 10 kilo om dagen. Däremot ska man ju undvika lösgodis i magsjuketider eftersom det är en stor smitthärd (har jag fått lära mig av läkarna på mitt jobb!)

• Skruttet

Jag trodde allt godis innehöll gelatin, i alla fall mjuka godisar? Varför undviker du gelatinet? (förutom att det är rätt vidrigt när man tänker på vad det är ; )

• PreMama

inte alla mjuka godisar innehåller gelatin, men de flesta. tur för mig att jag gillar karameller bäst! jag själv har inte ätit gelatin sedan 13 år tillbaka pga att jag är vegetarian. därför undviker åtminstone jag gelatin..

• Indigo

Egentligen är jag vegetarian men sedan jag blev gravid har jag ätit KRAV-märkt kött eftersom jag inte är beredd att ta risken att barnet inte får vad det behöver. Jag undviker alltså gelatinet för att det är en animalisk produkt och för att jag har hört att det ofta görs av slakteriavfall...
    De flesta mjuka godisar innehåller gelatin men de lite hårdare, som karameller, gör inte alltid det. Djungelvrål är t.ex. helt vegan. Numera finns det ofta en innehållsförteckning ovanför varje godissort så man kan kolla själv.
    Bra poäng det där med smittorisken, tänkte inte på det. Får nog hålla mig till påsgodis i fortsättningen...

• aaaa

ursäkta, jag vill egentligen inte lägga mig i andras bizniz men att du kallar dig vegetarian men du äter kött?????
    för mig helt obegripligt.
    bebisen får allt den behöver om inte du slarvar med vad du stoppar i dig.

• Indigo

Jag kallar mig inte något egentligen men innan jag blev gravid åt jag enbart vegetariskt i flera år, nu äter jag kött ibland, alltså är jag inte vegetarian längre. Det är förstås upp till var och en om man fortsätter med sin vegetariska kost och jag tror inte att barnet tar skada av det men jag valde att göra såhär. Jag är inte emot köttätande av principskäl utan kritisk mot djurindustrin generellt och köper därför enbart KRAV-märkta produkter. Gelatin vill jag inte äta under några omständigheter eftersom jag inte är säker på var det kommer ifrån. Så enkelt var det med det.

Svar på tråden Kan smågodis vara skadligt?