• Måbra

Hur stor chans att få jobbet då man blivit kallad till intervju?

Yippee...kom till intervju till ett jobb som verkar jätte spännande och roligt!!

Hur många sökanden brukar en arbetsgivare kalla till intervju? Vad är mina chanser då jag kommit till en intervju? Jag vet att hon vill kolla att mina meriter jag uppgett stämmer och kika närmre på mig som person. Och utgången beror självklart på mina konkurrenter om tjänsten.

Jag kom till intervju häromdagen för en tjänst som löneassistent (har ingen erfarenhet inom det området, men däremot utbildning i arbetsmarknadskunskap). Tjänsten innebar stora chanser till att inom en snar framtid få mer ansvar då företaget växer explosivt.  Intervjun kändes helt naturlig och jag och tjejen som intervjuade mig kom bra överens och det kändes verkligen toppen. Hon frågade om min familjesituation och jag sa att jag har en dotter: tror ni det har betydelse?

Jag är jätte nyfiken o nervös inför beskedet. Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter?

// Anna, Mayas mamma.
  • Svar på tråden Hur stor chans att få jobbet då man blivit kallad till intervju?
  • Jontes mamma

Det beror väl på hur många dom har kallat till intervju. Jag har bland annat varit på två gruppintervjuer där dom har kallat två grupper med 15 pers i varje. Då är chansen att gå vidare lika med noll. Jättesvårt att utmärka sig. Sen har jag varit på andra intervjuer där dom bara kallat 5 personer. Jag hade fått det jobbet om jag hade bott på orten. Idag har jag fått vikariat på det företaget. Detta efter att vi flyttat till den orten. De hade sparat mina papper.

Egentligen får dom inte fråga om ens familjesituation.

• Måbra

Grattis till vicket lindnils99!

Ja 15 personer lät lite mycket...det tror jag i och för sig inte i det här fallet.

Usch vad hesmkt det är att behöva gå o vänta en vecka innan besked. Kan ju knappt sova. Inte för att  tjänsten betyder så där otroligt jätte jätte mycket men det vore så kul och bra.

// Anna, Mayas mamma.
  • Jontes mamma

Det normala brukar vara att dom kallar mellan 5 och 10 personer. Det är väldigt få företag där jag har varit på intervju som har kallat mer än så.

Håller tummarna för dig.

• Måbra

..jag hade bestämt mig för att inte nämna att jag hade barn eftersom det har dem inte med att göra. Och det är helt irrelevant för tjänsten. Men sen när vi satt där så kändes det som sagt så naturligt och när hon frågade så bara slank det ur mig.

Hoppas hoppas inte det har inverkan på utgången...

det kan jag iof aldrig veta heller. De kan ju ha i princip vilket argument som helst.

// Anna, Mayas mamma.
  • Måbra

..tack för tummarna! Glad

// Anna, Mayas mamma.
  • Elfan

När jag var med sist i en rekryteringsprocess så tog vi in 5 st för intervju och därefter 2 av dessa till en andra intervju. Och då var det över 80 sökande så att bara komma så långt är ju ganska bra. Men sen är det bara en man kan välja - jättesvårt!

Måste bara inflika att de får fråga om en sökandes familjesituation däremot är man inte tvungen att svara.

• Sussie77

Innan jag fick jobb har jag varit på intervjuer där det varit över 1000 sökandes..sedan har dom kallat ca 30-40 personer till intervju. Så det beror mycket på vad du sökt för jobb och var du bor osv.
    Är svårt att veta hur många sökandes som haft och hur många dom kallat till intervju.
    Men i många fall kräver det extrem tur att få komma på intervju och ännu mer tur att få jobbet..men man ska alltid tänka positivt, men inte bli helt nerslagen om man inte får jobbet.

• Sussie77

Och...det är inte alltid en nackdel att ha barn. Jag har varit med om att många tyckt att det varit en fördel, har man barn och speciellt om man bor i villa också lär man inte sluta helt plötsligt på ett arbete, dom som har barn och villa vill helst ha mer trygghet = lättare att dom inte söker andra arbeten utan stannar kvar på den arbetsplatsen.
    En person som inte har barn kan oftast lättare säga upp sig för att den personen bestämmer sig för att prova på något annat, kanske t om vill flytta till en annan stad.
    Det är inte alltid så, men ibland är det som sagt en fördel att man nämner att man har barn.
    Arbetsgivarna brukar också ofta vela ha tryggheten att veta att personen inte kommer sluta om dom sedan bestämmer sig för att jobba med något annat eller flytta till en annan stad.

Jag har varit med om att arbetsgivare t om sagt att dom tycker det är jätte bra att jag har barn och villa, för dom ser det som en trygghet för sig själv.
    Visst kan man få för sig att sluta på ett arbete oavsett om man har villa och barn..men risken är inte lika stor som hos någon som inte har barn och ingen annan som dom behöver tänka på.

Risken som finns om man anställer någon som inte har barn kan ju likaväl vara att den personen bara väntar på att få en anställning för att sedan bli gravid, har man redan barn är risken inte lika stor att man börjar med att skaffa barn så fort man fått en tillsvidare anställning.

• Måbra

Tack för funderingar!

Jag är medveten om att de får fråga om familjesituation och att jag i det läget istället kunde ha avböjt att svara. Men då hade det framstått som väldigt underligt, vilket jag tror hade förvärrat mina chanser...de hade ju då börjat ana ugglor i mossen om mitt privatliv..

// Anna, Mayas mamma.
  • 1 och 1 är 3

jag va på intervju i onsdags... 25 kallade av 350 sökande... får se hur d går skulle höra av sej i början av nästa vecka...

Svar på tråden Hur stor chans att få jobbet då man blivit kallad till intervju?