Windows Vista
Tjenare..
någon som testat Windows Vista?
Vet inte om det är värt energin att skaffa det..
Åsikter??
Tjenare..
någon som testat Windows Vista?
Vet inte om det är värt energin att skaffa det..
Åsikter??
Det är en ganska hyfsat bra ripoff på OSX
Ska du spela spel så LÅT BLI. Jag fick en 30-50% performance hit
Okej, då ska jag INTE skaffa det, spelar MKT spel, i stil med NFS Carbon, WoW, C&C Generals etc.
Så de är såå krävande??
knepigt att göra ett så krävande OS?
vista idag fungerar väl mest som penisförlängare, det finns väl knappast några rationella anledningar att skaffa det?
jag har genom min skola helt gratis och laglig tillgång till vista, men tänker inte fixa hem det än på länge.
Problemet är att Nvidia inte lyckats få ut drivrutiner som funkar som de ska. Det ska tydligen funka bättre med ATI men jag tar inte risken. Kan man inte göra ett OS som fungerar så ska jag fan inte använda det förrän jag måste
MrCheese: Så sa många om WindowsXP när det kom. Hur många kör WindowsXP idag?
Självklart ska man väl vänta och inte vara först ut. Provade att installera Vista på min hemdator(ny hårddisk) Allt utom min "gamla" scanner fungerade med bra prestanda. Men så var det bara operativet på då.
Ingen fungerande Scanner inget Vista.
Jag skaffade mig Vista så fort Businessversionen kom på marknaden. Jag blev dock inte nämnvärt imponerad, jag har gått tillbak till XP nu tillsvidare.
Följande är mina iaktagelser:
- Flera program fungerade inte
- Drivrutinerna strulade till skrivare och scanner
- SAM-filen (lösenordsfil) havererade efter ett par veckor och Vista gick inte att starta utan att göra en återställning
- Systemet blev aningen långsammare.
- De nya grafiska funktionerna är häftiga i ungefär 10 sekunder och ger knappast mer effektivitet. Mac OSX eller linux "Beryl/Compiz" är betydligt hetare och vassare (
).
- Säkerhetesfunktionerna är vettiga. Som standard får man dock säga "ja" till att köra/installera en fil tre-fyra gånger innan Vista litar på att man vet vad man gör.
- Jag har inte testat, men det sägs att man kommer få problem att spela upp högkvalitetsmaterial i datorn (HD-filmer m.m.) i rätt kvalitet om man inte har hårdvara som stödjer kryptering hela vägen till bildskärm/TV.
Det som ser ut att bli Vistas överlägsna paradnummer i framtiden är DirectX 10. Det innehåller en hel del nyheter för dataspelare och kommer inte att släppas till Windows XP, men dagens hårdvara kommer behöva det för kunna användas fullt ut. Ett problem med detta är dock att OpenGL kommer emuleras under DirectX 10 med prestandaminskning som följd. Känns som om Microsoft satsat allt på ett kort att göra Vista till det enda operativsystemet för spel i framtiden.
Ett råd som jag kan ge är att just nu ska man hålla sig borta från vista då det systemet slår ut bredbandet och jag vet detta pga att jag jobbar på bredbandsbolaget och svarar på frågor om detta ämne rätt ofta just nu men det kommer att fungera med vista runt luli augusti då vi får en uppdatering som gör att vårat bredband klarar av vista.
Hoppas att detta hjälper något
mvh/magnus
Tack för informationen Ola72. Kommer att vänta med Vista ett bra tag med andra ord.
Är nog klokt att vänta tills minst efter sommaren innan man införskaffar Vista. Det är för mycket strul med drivrutiner och stöd för program/spel för tillfället. Men det finns väldigt mycket potential i Vista när alla barnsjukdomarna lagt sig utantvekan.. dock så är men lite små rädd för "Live for Windows", men det verkar som det bara kommer att kosta om man ska spela mot Xboxare.
Ola72
Vad i Vista är det som slår ut bredbandet?
på vilket sätt?
Vi fick en visning av Microsoftfolket själva, och jag blev imponerad. Fast mer av Office 2007 än Vista faktiskt. Barnsjukdomarna håller jag med om, i höst inför vi Vista här på jobbet och då kommer jag även skaffa det hemma.
Ett tips till alla som är rädda för barnsjukdommar är att köra både Vista och XP under en övergångsperiod. Dvs, man har en mindre partition med Vista på (eller tvärt om). Då står man i varje fall inte som ett fån om ett program eller någon kringutrustningsdetalj man sällan använder skulle krångla när man behöver den.
Vista kräver en heldel CPU så är planerna på att spela spel eller köra program så som musikproblem etc så är det inte ett alternativ i fall du inte har en ruskigt ny dator :) Använder själv inte Vista och inte heller planer på det förrän om 1 eller 2 år framåt när de uppgraderat systemet ett par gånger, hör inte annat än att folk har problem med det nu och ingenting fungerar.
Vad jag vet så har bankerna haft problem med Bank Id och windows Vista "BankID rekommenderar alla banker som inte har uppgraderat sina system att tills vidare inte utfärda e-legitimationer till kunder med Windows Vista, och att meddela sina kunder att problemen finns." Kanske bra att veta om man brukar använda den tjänsten tex för försäkringskassans internet.
Läste precis att Microsoft planerar att släppa nästa operativsystem, Windows kodnamn "Vienna" i slutet av 2009 enligt den nuvarande tidsplanen. Är det inte så också att man kan få väldigt många av de funktioner Vista har till sitt XP? Tex säkerhet och Aero-glas liknande menyer, eller...?
Ola du som jobbar på BBB
Varför har BBB så hög ping?
Jag sågade Vista ganska så bra i en recension i somras [på Beta RC2] men måste säga att Enterprice edition funkar bra så mycket bättre, det enda jag hade lite problem med på min bukr var kortläsaren. Men det löstes genom att köra in drivrutinerna för WinXP [naturligtvis så kör man dualboot]. Jag kan inte påstå att jag har några som helst problem nu. Inte som i somras då burken nästan kokade [hmmm kanske var det varma vädret?? ].
Kör med Vista, har gjort det ett bra tag nu =)
Om det är bra eller inte kan jag inte svara på, det beror helt och hållet på hur man använder datorn.
Men på det sätt jag använder datorn på så är det bara massa plus med vista !
Fick vista av skolan så jag instalerade det på macbooken. kändes som att det passade där av någon anledning =).
Inte använt det så mycket men det känns helt okej iaf. Jag skulle nog inte betala för det än så länge iaf.