Jag tror i och för sig att det är vanligare att framkalla ägglossning för att försöka på egen hand och inte göra äggplock, men det var inte det som var frågan...
Behandlas man med ägglossningsstimulerande medel bör man få kontroller åtminstone första kuren, men helst varje kur, just för att se hur bra och om man ens svarar på behandlingen och självklart för att inte riskera flerbörd. Detta kollas med vaginalt ultraljud. Sen bör det också följas upp med blodprov för att se om ägget verkligen släppte. Detta verkar vara väldigt olika i olika landsting, vissa verkar inte göra kontroller alls vilket jag tycker är dumt. Jag har fått kontroller utan att behöva fråga om det i båda mina kurer, och kommer att få i nästa också om det inte lyckades denna gången.
Sen är det väl också så att när man behandlas inför äggplock får man ganska mycket högre doser än om man "bara" ska stimulera igång en dåligt fungerande ägglossning, så risken är inte så stor för fyrlingar även om den naturligtvis är något förhöjd mot det normala.