• Flize

Stimulera ägglossning sedan försöka själv?

Hej! Jag har en fråga.
    Hur funkar det om man får hjälp från sjukhuset att stimulera äggstockarna för att få en "ordentlig ägglossning" och om man sedan skall försöka på naturlig väg? Alltså inte göra äggplock vilket kanske är det vanligatse när man stimulerat äggstockarna. Borde det inte vara jätte stor risk att man får fyrlingar och uppåt om det blir jätte många ägg som mognar?

• Svar på tråden Stimulera ägglossning sedan försöka själv?
  • Dollars matte

Jag tror i och för sig att det är vanligare att framkalla ägglossning för att försöka på egen hand och inte göra äggplock, men det var inte det som var frågan... 

Behandlas man med ägglossningsstimulerande medel bör man få kontroller åtminstone första kuren, men helst varje kur, just för att se hur bra och om man ens svarar på behandlingen och självklart för att inte riskera flerbörd. Detta kollas med vaginalt ultraljud. Sen bör det också följas upp med blodprov för att se om ägget verkligen släppte. Detta verkar vara väldigt olika i olika landsting, vissa verkar inte göra kontroller alls vilket jag tycker är dumt. Jag har fått kontroller utan att behöva fråga om det i båda mina kurer, och kommer att få i nästa också om det inte lyckades denna gången.

Sen är det väl också så att när man behandlas inför äggplock får man ganska mycket högre doser än om man "bara" ska stimulera igång en dåligt fungerande ägglossning, så risken är inte stor för fyrlingar även om den naturligtvis är något förhöjd mot det normala.

• Flize

Tack för ditt svar! Har jag förstått det rätt att om man kontrollerar sig med jämna mellanrum på sjukhuset så är inte risken så stor för flerbörd? Hur gör de då? för att kontrollera det? Skall man avbryta om det visar sig att flera ägg har mognat, eller hur gör man om jätte många ägg blivit befruktade? Mvh Flize

• Tagetes66

Jag har tidigare tagit 1 st Pregnylinjektion i samband med ägglossning, för att stimulera ägglossning och mognad. Äggcellen skall vara "klar" före man tar sprutan vilket man kollar med ägglossningsstickor eller genom UL. Därefter samlag inom 36 h. Det är frågan om ägg som har vuxit fram spontant utan hormoner, så risken för flerbörd är inte större än vanligt (eller ytterst marginellt större).

Detta kan i princip göra varje månad, är inte skadligt på något vis. Första månaden jag tog Pregnyl blev jag gravid, dock tidigt MF. Sedan gravid igen med Pregnyl efter några månader, MF igen tyvärr.

• Dollars matte

Man kontrollerar med vul (=tittar på äggstockarna med vaginalt ultraljud) hur många ägg som är stora nog för att ev släppa. Detta görs runt dag 12-14 i cykeln, dvs några dagar innan beräknad ägglossning. Ser man då att det finns en risk för att fler ägg kan släppa kan man få "sexförbud", alltså att de avråder från att ha oskyddat samlag den månaden och sen får man väl själv ta ställning till om man vill ta den risken att alla äggen kan bli befruktade.

• Flize

Tack för era svar! Men jag förstår inte riktigt varför man skall ta någon sån spruta... man kollar först att en äggcell är mogen och sedan tar man en spruta, varför då? Blir ägget bättre av detta? Lättare att befrukta? Ni får ursäkta men jag kan inte så mycket om sånt här! tack än en gång för era svar!
    Flize

• God Is A Girl

Det sprutan är till för är att göra så ägget släpper.

• Dollars matte

Bara ett tillägg: Alla tar inte den sprutan. För det första kostar den massor (patientavgiften är 342 kr/spruta). Sen är det superviktigt att den tas i rätt tid när ägget har nått exakt rätt mognadsgrad, för tar man den för tidigt kan det hända att ägget tillbakabildas i stället. Då måste man oftast göra flera kontroller under cykeln = kostar mer pengar och tar tid för läkarna. Så många läkare avvaktar de första kurerna och ser hur man svarar på behandlingen och om de mogna äggen lossnar innan de skriver ut ägglossningsspruta. (när det gäller enbart ägglossningsstimulering alltså, vid ivf-behandling behövs nog sprutan)

Svar på tråden Stimulera ägglossning sedan försöka själv?