• Sencha

Inte massera när man har en infektion i kroppen - men hur länge ska man vänta?

Det heter ju att man inte ska få massage när man har en infektion i kroppen. Men hur "frisk" ska man vara - hur länge efter ska man vänta, t.ex. om man varit förkyld? Och gäller det "alla" typer av infektioner? Nu när jag varit magsjuk, t.ex.?

• Svar på tråden Inte massera när man har en infektion i kroppen - men hur länge ska man vänta?
  • mmian

Vill också veta!

Made in Thailand- Juniora BF 070809
  • Kantarellen

När du är "nästan" frisk igen så är det ok. Men massage påverkar mer än vad man tror så jag har alltid väntat tills jag är helt frisk.

Magsjuka skulle jag vara extra försiktig med eftersom massage fungerar utdrivande...

Och ja, ingen massage gäller alla infektioner, om det inte är något väldigt lokalt typ infekterat sår på en i övrigt frisk person.

• Sencha

Kantarellen: tack för svar!

Hur länge skulle du vänta efter magsjuka?

• Kantarellen

Tills jag känner mig helt bra och sen yterligare några dagar (3-5). Men det har lite med att göra var och vilken typ av massage.

• Sencha

Okej... Tja, framför allt nacke/axlar (har en del problem där).

Jag hade kräkningar/diarré för fredagen, och sedan en minisläng av diarré i måndags morse...

• Sencha

"förra fredagen", ska det stå...

• LillaLulla

Oj, dethär var något nytt! Varför ska man inte massera ifall man har en infektion? Gäller "förbudet" t.ex. zonterapi också?

• Sencha

LillaLulla: det hänger väl samman med att en del av bakterier/virus finns i lymfan, tror jag, och att man därför riskerar att liksom aktivera det igen om inte infektionen läkt ut ordentligt. Typ. (Hoppas någon kan ge en bättre förklaring.)

• Kantarellen

Då skulle jag ha masserat dig nu.

LillaLulla
    Man kan sätta igång infektionen med massage, håller du tex på att bli förkyld så kan en massage trigga förkylningen att bryta ut och då blir den ofta betydligt värre än utan massagen. Har man en inflammation så skall man inte ta massage då heller, möjligen på en annan kroppsdel. (även graviditet är en kontreindikation för massage).

Kan inte mycket om zonterapi, men det känns lämpligt att avstå.

Och till sisst vill jag bara påminna om hur viktigt det är att dricka efter en massagebehandlign! Drick drick drick!

• Sencha

Kantarellen: jag brukar hälla i mig mängder av vatten efteråt
    Nå, men då kan jag alltså be sambon massera mig lite i kväll. Skönt!

Svar på tråden Inte massera när man har en infektion i kroppen - men hur länge ska man vänta?