• an na

katt med skadat öga!

våran Ludde kom hem igår med skadat öga,tror han bråkat med någon annan katt och bivit klöst i ögat.Det har runnot blod och vätska ifrån det och det och nu är det ihopmurat. Jag ska ringa vet senare när dom öppnar.
    Är det någon som varit med om samma sak?vad brukar vet göra vid ögonskador?kan dom göra något?

• Svar på tråden katt med skadat öga!
  • JeckaH

Jag tror inte att du ska pilla i eller runt ögat, utan låta vetrinären sköta det. Stanna hos din kisse och var nära, klappa om han vill och tycker om det. Håller tummarna för att hans öga inte är allt för skadat.

• turia

de måste kolla så det inte kommit en nåt skräp i ögat, de kan göras med en speciell salva som blir grön..
    i så fall kan de operera ut det.. o sen blir det obligatoriska antibiotikan o ögonsalva..

• azofia

Det veterinären kommer göra (gissar jag) är att kolla om det är stora sår på ögat, det gör man med ett grönt medel.
    Veterinären häller det gröna medlet i ögat på katten, där det fastnar kvar så är det sår.
    Är det inte för stora skador så brukar det gå att rädda ögat med hjälp av salvort.
    Om det är väldigt illa skadat så kommer de nog ta bort ögat.

Lycka till! Hoppas missen blir bra.

• azofia

salvor ska det stå, inte salvort.

• an na

jag har fått en tid nu på morgonen,tack för hjälpen!

• turia

hur har det gått för katten??

• Isis75

Om ögat inte är allt för skadat och en del av hinnan fortfarande är hel kan man sy ner den över det skadade området. Om den viktiga biten också är skadad måste man tyvärr ta bort hela ögat. Min katt Venus råkade ut för samma sak för ett par år sedan men ögat var så illa däran att det slutade med operation. Hon är idag en enögd men lycklig katt som stormtrivs med livet. Dessutom är hon en bättre råttjägare än min andra katt som har båda sina ögon i behåll

Hur har det gått för er katt? Håller tummarna för att det löser sig.

Svar på tråden katt med skadat öga!