• 6blommor

Hugg i magen och det gör ont......vecka 9

Jag kanske bara är lite nojjig, men jag har haft nu i några dagar att det hugger till i äggstockarna och gör ont. Sedan värker det lite nedre delen av magen och ibland kör det ut i ryggen.

Jag har haft ett missfall förut och då märkte jag aldrig någonting förrän jag började blö i vecka 9+ någonting. Hade ingen smärta eller någonting...inte ens några gravsymtom.

Nu mår jag illa till och från, klarar inte av att äta vissa saker och luckter ska vi inte prata om. Jag kanske bara oroar mig i onödan, men finns det fler som känner som jag? 

Kanske ska skriva att jag har en dotter som är 6 månader så det är inte så läge sedan jag fick barn sist. Kan det bero på det att man känner hugen och att det gör ont? 

Vore väldigt tacksam för svar.  

• Svar på tråden Hugg i magen och det gör ont......vecka 9
  • Fruochmamma

Jag hade också molande värk liknande det du beskriver ganska tidigt i min graviditet. Illamåendet var jätte jobbigt men har som tur var gått över (nu i vecka 18).

Visst blir man nojjig och försöker att inte oroa sig men det är svårt ibland Glad

• 6blommor
    Kikki06: Skönt att höra att du har kommit in i vecka 18 och haft liknande värk som jag. Men det är svårt att sluta att oroa sig. Jag ska inte försöka att tänka på det så mycket. illamåendet har jag svårt att tro att det skulle försvinna men man kan ju alltid hoppas. Glad
  • Fruochmamma

Äsch klart man är nojjig och jag tyckte det var så pinsamt att ringa till barnmorskan och fråga henne stup i kvarten. Minsta lilla grejj med kroppen gör ju att man blir fundersam .. "ska det verkligen vara såhär?!".

Jag var med om ett ma förra året vilket ju gör att man blir ännu mer stirrig, men försöker nu verkligen att INTE läsa för mycket om kroppsliga-tecken, så här stor ska din mage vara, såhär ska du må i denna veckan osv osv .. Internet är bra, men jag försöker att ta till mig lagom med info.

Lycka till

• findusselma

Hejsan!!
    Den värken du talar om är växtvärk i livmodern.Det kommer bvara så hela tiden från och till.JAg har det oxå från o till mest i v8.
    Sköt om dig // lisa

• anemonasussegotta

Hej du sessan och grattis till graviditeten!!!!!!!

Jag har haft jätteproblem under hela förra graviditeten med "hugg i äggstockarna". Då jag var väldigt öm i äggstockarna i början av förra grav. pga IVF (när dom plockar äggen så har man lite ont dagarna efter). Det gick aldrig över... trodde jag i alla fall... ända tills jag fick förklarat att livmodern växer. Då den tydligen har "upphängningsanordningar", eller ligament, som min BM sade, så ska ju även dessa anordningar hänga med och töjas ut och sträckas på. När detta sker så kunde man känna som "hugg i äggstockarna". Mitt äggplocks-onda övergick alltså till ligament-ont, utan att jag märkte någon större skillnad.. det högg ju som f-n i båda fallen..

För mej känns det mest när jag spänner musklerna i magen vid tex hosta, eller när jag byter ställning när jag sover eller när man reser sig upp i sängen eller bara upp från en stol så hugger det gärna till. Nu i den här graviditeten så känner jag ju igen huggen så nu ororar jag inte mej något över det. Grämer mej mest över smärtan bara - för det gör ju ONT.

Men ligamenten töjs och växer med livmodern och med andra ord så kan man få ha det hela graviditeten.. vilket jag naturligtvis hade, och kommer säkert att ha det nu igen. Men direkt efter förlossningen så kände jag ingenting! Jätteunderbart! Och det blev faktiskt aningen bättre någon gång efter vecka 30 där omkring vill jag minnas.

Hoppas det går bra för dej den här gången!! och du - hugger det så är det ju något som växer...

• Triple Trouble

jag fick så hela tiden i början om jag typ reste mig upp eller nös eller dyl

• 6blommor

Tack så mycket allihopa för era svar. Nu känner jag mig faktiskt lugnare. Glad Ska börja tänka att det är bara (barnet) livmodern som växer och det är ju gör bra.  Man måste sluta att oroa sig för annars blir det ingen bra graviditet.

• Yota

jag hade jätteont från v.5 till v.13. nu känner jag inget alls och har sett bebis som mår bra=)
    är i v.16.

Svar på tråden Hugg i magen och det gör ont......vecka 9