• Fidelis ad urnam

Ni som har pressobryggare, får ni kaffepulver i kaffet?

Jag har en pressobryggare, BODUM CHAMBORD, sedan några månader tillbaks. Det enda kaffepulvret jag köper är kaffe från en butik där man köper nymalt och där ber jag dem mala kaffet grovt, till pressobryggare.
    Trotts detta känns kaffet "smuligt", man känner fina fina små korn i kaffet, vad beror detta på?
    Igår när jag gjorde en Tiramisu hällde jag upp 0,5 dl kaffe i en större skål och lade denna i frysen, då kaffet skulle vara kallt, och när jag tog fram skålen såg man tydligt en fin hinna med kaffepulver.

Upplever ni andra att kaffet blir lite grumligt?

Hur kommer jag ifrån det?
    Ska jag sila det färdiga kaffet genom ett kaffefilter?

• Svar på tråden Ni som har pressobryggare, får ni kaffepulver i kaffet?
  • kattfoten

Nej, det blir inte grumligt här... Har dock inte testat färskmalet utan köper vanligt prezzokaffe från coop.

• AmandaPitkänen

japp det blir grumligt. (därför jag har gått tillbaka till en vanlig kaffebryggare nu).

Tror det handlar om vad man har för presobryggare, vissa e bra andra dåliga...

• Fidelis ad urnam

AmandaPitkänen:
    Men hur förklarar du då att den jag har är en relativt dyr pressobryggare och ändå ger grumligt kaffe.
    Jag valde bort en rad billigare då jag är av åsikten att man får vad man betalar för.

• SysterHedvig

vi talar om en sån där man häller vatten på kaffet och sen efter några minuter pressar ner en sil?

Jag har en bodum kaffepress, för en persons-kopp och en för större kaffekalas, och jag får sump i mitt kaffe - jämt. Oavsett vilken press jag haft (har haft flera för jag tenderar att förstöra dem )

har testat Gevalia och dyra kaffesorter från affärer där de maler det åt mig.

• AmandaPitkänen

ja du då vet jag inte

Jag trodde det var så, men då hade jag fel

• Fidelis ad urnam

SysterHevig: Ja det du har är en pressobryggare och vi har samma märke. Visst är det underligt?

Det blir en liten obehanglig känsla när det är sump i kaffet.

• tessan8micke

Jag har en större från Bodum och en liten från IKEA. Det blir alltid lite sump i kaffet, men jag trodde att det alltid blir så i pressobryggare. Tror inte det spelar ngn roll vilken bryggare det är.

• SysterHedvig

ts - men ligger det och flyter i hela kaffet? Jag får det bara i bottensatsen, men det kan å andra sidan bero på att jag inte dricker det direkt när jag hällt upp det - oftast är det pissljummet efter att man fixat med barn och frukost så då har det hunnit stå en stund. Jag häller av de sista matskedarna.

• Fidelis ad urnam

SysterHedvig:
    Det flyter inte runt i kaffet men när jag häller ner i muggen följer det typ med lite grann.

• tessan8micke
    SysterHedvig skrev 2007-03-09 10:33:47 följande:
    ts - men ligger det och flyter i hela kaffet? Jag får det bara i bottensatsen, men det kan å andra sidan bero på att jag inte dricker det direkt när jag hällt upp det - oftast är det pissljummet efter att man fixat med barn och frukost så då har det hunnit stå en stund. Jag häller av de sista matskedarna. www.rocketftw.com/hilma
    Samma här, det ligger liksom kvar på botten av koppen.
  • SysterHedvig
    tessan8micke skrev 2007-03-09 10:41:18 följande:
    SysterHedvig skrev 2007-03-09 10:33:47 följande: ts - men ligger det och flyter i hela kaffet? Jag får det bara i bottensatsen, men det kan å andra sidan bero på att jag inte dricker det direkt när jag hällt upp det - oftast är det pissljummet efter att man fixat med barn och frukost så då har det hunnit stå en stund. Jag häller av de sista matskedarna. www.rocketftw.com/hilmaSamma här, det ligger liksom kvar på botten av koppen.www.knodden.blogspot.com
    Smällar man får ta
Svar på tråden Ni som har pressobryggare, får ni kaffepulver i kaffet?