• Lisen08

Hur länge smittar influensa?

Någon som vet hur länge influensan smittar?

Vår lilla familj har varit sjuka sen i söndags nu (6 dgr), har ingen feber längre, men hostar och är rejält förkylda.

Det jag undrar är när man kan börja träffa folk igen utan att riskera att man smittar ner dom med eländet?

• Svar på tråden Hur länge smittar influensa?
  • SF74

Jag tror att det inte smittar så mycket längre, men så länge man har symptom så kan man smitta. Vi har oxå åkt på ngn sorts influensa. Dottern, 4 år är superförkyld och hostig men febern e borta. Jag har 39 graders feber och superförkyld. Hur länge hade ni feber? Är hostan och snoret borta?

• Lisen08

Hej!

Vår bebis hade feber i två dygn, medan vi hade i ca 4 dygn.

Ja, det låter som att du har influensan. Både jag och sambon har haft mellan 39 och 39,7 i temp.

Nu har ingen av oss feber längre, men hostan och snorandet fortsätter, vi är inne på dag 7 nu...känner mig fortfarande sjuk, så det tar väl några dagar till.

Jag ringde vår husläkare häromdagen och hon fixade e-recept till oss på Cocillana-Etyfin mot hostan, den hjälper faktikst, men man blir rätt vimsig.
    Bebis fick också hostmedicin, så nu får vi iaf sova någorlunda.

Hoppas ni blir bättre snart!

• SF74

Tack för svaret! Usch vilken jobbig hosta man har. Tack för tipset om hostmedecinen, ska ta det till kvällen (hade en gammal i kylen). Är inne på min 5 e dag och tycker den är värst hittintills! Nu är mannen sjuk oxå... Men inte bebis!

• zazla

Undrar något liknande. Min man blev sjuk i tisdags och är väl ok först idag. Dottern blev dålig i torsdagskväll och är fortfarande kass men på bättringsvägen. Har jag klarat mig då? Eller hur lång är inkubationstiden? Någon som vet?

• hot fuss

inkubationstiden är 2 dgr.

det smittar fr dagen innan sjukdomen bryter ut till 2 dgr efter att hostan ger med sig.

*stolt mamma till agnes 2000 o noah 2006 o liten i magen aug 2007*
  • mamma och matte

ett tips är att kolla på www.smittskyddsinstitutet.se där finns all information om influensan.... hostan kan sitta i 3-8 veckor.
    Jag hostar fortfarande efter 4 veckor och inget hjälper. Hostat sönder mig i halsen så jag låter sjukare än vad jag är men har ork och krafter.
    Hoppas ni blir bättre snart.
    /Fia

• Lisen08

Hostar också som en galning, superjobbigt. Hostmedicinen jag fick hjälper en del, men man blir som sagt lite vimsig av den.

3-8 v, fy så jobbigt. Men smittar det alltså så länge man hostar? Låter inte helt rimligt, men?

• SF74

Zazla- Det tog 6 dagar tills mannen fick det o då har de sovit i samma rum! Men om du har tur så slipper du!

Svar på tråden Hur länge smittar influensa?