• Anonym

Hemorrojder efter förlossning

Hur länge ska man stå ut med dom här jäkla hemorrojderna och sprickorna?
    Har salva hemma men det hjälper inte. Ammar fortfarande, kan det ha nåt med amningen att göra? För jag äter mkt fibrer och dricker massa vatten varje dag, men ändå är jag hård i magen och blöder vid varje toabesök.
    Innan jag blev gravid hade jag inga problem utan det började runt vecka 20 och sen dess blir jag inte av med dom.
    Har tom fått massa skinnbitar som hänger ut, hur fult som helst!

Är det nån idé att kontakta läkare nu eller ska jag vänta tills jag ammat klart?

• Svar på tråden Hemorrojder efter förlossning
  • Anonym (ajaj)

Jag har lidit av hemorrojder i snart 1 år och inte blir det bättre. Det fanns en tid då jag blödde så mkt att jag trodde det var mensen som kommit igång Ont gör det och det är så trist att fasa för att gå på toa. Tror inte det har med amningen att göra, men jag vet inte. Tyvärr tar det emot alldeles för mkt att gå till läkaren för min del.

• Anonym (räser-äs)

Läkarna gör ingenting, däremot kan du få en salva utskriven som bedövar om det gör ont. De har slutat operera hemorrojder eftersom ringmuskeln skadades så ofta med läckage som följd. Testa och "tryck in" skinnflikarna, det ska påskynda läkningen fick jag höra av en läkare.

• Anonym

prova stolpillerna, xyloproct, i kombination med salvan, de hjälpte för mig. men så fort jag blir hård i magen så känner jag fortfarande av bekymmerna. jag fick hemorojderna för exact 4år sen. Vid min första förlossning, blev bättre i mellan men sen kom de igen under grav2. lycka till o sök läkare om de inte försvinner, eller testa bulk medel som gör avföringen i bättre konsistens

• Anonym

Fick två jättestora hemorrojder i samband med förlossningen pga av att jag krystade så himla länge. Det var verkligen vidrigt första tiden efter förlossningen. Minns inte exakt hur länge jag hade problem men jätteont i några veckor och av och till i några månader. Avtog allt eftersom. Det finns hjälp att få och det bör man söka om man har stora problem. Hemorrojderna har inte något med amningen att göra.

• Anonym (ajaj)

Jag får inte ens upp stolpillerna. Mina hemorrojder sitter precis innanför kanten så det gör alldeles för ont att försöka få upp nåt det hållet.

• Anonym

Jag brukar försöka trycka in hemorrojderna igen men skinnflikarna som sitter utanför, dom skulle aldrig gå att få in. Antar att det e som tomma skinnpåsar efter en sprucken hemorrojd. Har flera stycken, en del är 2 cm långa. Inte jättefräscht med andra ord! Dom måste man väl ändå kunna operera/ta bort utan att ringmuskeln skadas?

• Anonym

Har en hemorojd som alltid kommer ut när jag bajsar, det är så vidrigt för det blir svårt att torka sig + att jag måste trycka in den igen blää fick den under min graviditet för 5 år sen.

• SysterHedvig

Det finns kirurgiska ingrepp man kan göra om man blöder - man kan "bränna av" hemorrojder som blöder ofta. Kontakta din vårdcentral så får din husläkare remittera dig.

Det är mycket vanligt men eftersom du fortfarande är hård i magen trots fibrer och vatten kan du testa att köpa Lactulos från apoteket - det gör avföringen mjukare.

Svar på tråden Hemorrojder efter förlossning