• Koukie

Snabb viktuppgång i slutet av graviditet - någon?

Är gravid med tvillingar i v 37. Vid förra besöket hos BM (v 35) vägde jag 64 kg (+ 10 kg från inskrivning). Idag när jag ställde mig på vågen hos BM vägde jag 71 kg. Har alltså gått upp ytterligare 7 kg på bara 2 veckor !!!! Jag fick väga mig på två olika vågar för att vi skulle vara säkra på att det stämde. Jag har visserligen kännt att jag samlat vätska de sista två veckorna (svullna ben, fötter och händer)men ändå... Det syns liksom inte.

Är det någon annan som haft så snabb viktuppgång i slutet av graviditeten? Man blir ju lite orolig.

Ska tillägga att det inte fanns någon äggvita i urinen och att blodtrycket inte var för högt, dock lite högre än vad jag brukar ha. (130/85)

• Svar på tråden Snabb viktuppgång i slutet av graviditet - någon?
  • Thessan84

har ingen erfarenhet själv men min kompis vet jag har sagt att hon gick upp ca 8kg den sista månaden. Det är väl snart dax för dig att "ploppa" ut dom?

• Pilbur

Jag gick upp 3 kg från vecka 38 till 39... från att ha gått upp sakta och inte alls så jättemycket (som jag trodde att jag skulle ) Nu har jag inte vågat ställa mig på vågen :)

• Laisen80

Jag har börjat samla på mig vätska nu på slutet vilket gör att vågen snabbt pekar uppåt...
    Känner ej igen mina fötter längre ser ut som ballonger.
    Har hört att man kan gå upp 10 kg bara vätska sista månaden (är i v.36)

• Kajak

jag gick upp 20 kg på ca 20 veckor..

det var först runt vecka 23 jag börja gå upp i vikt.
    innan var jag kvar på min inskrivningsvikt...

• Emsish

Jag började gå upp i vikt ca i v 15-20. Gick upp ca 8 kg fram till vecka 35. De senaste 4 veckorna har jag gått upp över 2 kg/vecka. (Är i v 39) Det är i stort sett bara magen som har växt. Har den senaste veckan börjat svullna upp lite. Är hungrig och äter hela tiden.

• CamillaG78

Fram till ca v 32 hade jag gått upp 15 kg. När jag vägde mig på förlossningen hade jag gått upp 15 kg till (vatten). Nu är min lilla tjej 10 dagar och jag har gått ner över 18 kg.

Svar på tråden Snabb viktuppgång i slutet av graviditet - någon?