• Catch

Toyota Aygo

Nu vill jag höra från andra Aygo-ägare. Vad tycker ni om lilla sak, vad är bra/dåligt?

Jag älskar min lilla skrutt. Den är bensinsnål, passar perfekt som andrabil. (Inte direkt familjebil om man säger så då). Liten och pigg. Perfekt när man ska in i storstan och trängas. Jag kör fram och tillbaka till jobbet, till stallet ett par gånger i veckan, åker och handlar och lite annat smått och gott. Tankar min lille högst 1 gång/månaden. (35 L tank)
    Nackdel är att den är lite "plåtig" och bullrig emellanåt.

Så är ni Aygo-ägare nöjda? (Känner ingen som äger en och då ingen att fråga heller)

• Svar på tråden Toyota Aygo
  • K J N

Jag är mycket imponerad av Aygo och då kör jag ändå en 2 tons amerikansk Pickup med V8 diesel, alltså så långt ifrån Aygo man kan komma.

Aygo är en sådan bil som vi alla egentligen borde äga och Toyota har överlag den kvalité som vi alla borde kräva av våra andra bilfabrikat.

En kollega har en sådan bil och bränsleförbrukningen, i synnerhet vid försiktig körning, ÄR verkligen fantastiskt låg, därtill ligger Co2 utsläppen på imponerande 100 gr/km.

Detta är med andra ord en framtidsbil redan idag, hade alla kört den typen av bilar hade vår värld sett betydligt bättre ut.

Mina främsta invändningar rent personligen är att jag inte skulle vilja krocka i den, trots att den är säker för sin storlek - i Sverige väger ju de flesta bilar runt 1500 kg och då blir det mos av 1000 kg Aygo hur tekniskt säker den än är.

Därtill så funkar den dåligt på gården, inte direkt rätt bil att hämta gödsel och förnödenheter med så att säga..

Men visst - bodde jag i stan i en lägenhet så vore den mitt självklara val, en riktigt förnuftig bil på alla sätt, möjligtvis med reservation för säkerheten.

• Catch

Tror du att det är ett smart drag ekonomiskt att "prenumerera" eller tror du att det hade varit bättre att köpa en bil i samma prisklass?

• Catch

Ja, säkerheten är ju verkligen ett minus, men så är det väl med alla småbilar tyvärr.

• K J N

Jag hade nog personligen köpt bilen men jag har inte studerat alternativen seriöst utan det är bara på känslan.

• Kelso

Hej!
    Vi har en aygo och vi är suuupernöjda med den... Den drar puttelite, bullrar inte mycket alls, lagom stor för två och våran hund som sitter i buren bak

Det jag vet som andra har haft problem med är att den kan läcka vid listerna, men då är det bara att lämna in den, det är ju garanti...

När det gäller att köpa eller hyra...Tänk på att en hyrbil har ett ex antal tillåtna mil/år och om du överträder dem får du betala typ 7 spänn milen...

Annars är vi suupernöjda

• Pixboy

Om man är ung och bor i storstan så lönar det sig nog att prenumerera då försäkring ingår, men annars är det nog bättre att köpa den.

• Kelso

pixboy:
    Det beror ju helt på hur mycket du kör varje år...

Vi betalar 1600 tror jag det var i månaden på lånet, i 7 år (vi kommer göra det snabbare)
    Om du hyr är det väl 2000/ mån och sedan när det gått två år och du vill köpa den så tror jag att du förlorat på det...

• Pixboy

Kelso - Beror helt på hur mycket du får för den när du säljer den, dessutom är det smidigt att slippa lägga mer än 5000:- kontant när man köper den.

Tror faktiskt inte så många kommer välja att köpa sin Aygo de hyrt i 2 år, tror antingen den beställer en ny och fortsätter betala hyra eller så kanske de vill testa nån ny modell.

- Dock hade jag personligen hellre köpt än hyrt, men kul med ett alternativ, det blir ju väldigt bekvämt och smidigt om man prenumererar på den.

Svar på tråden Toyota Aygo