• wac

salt till barnmat

Jag är orolig. Har börjat jobba och sonen är 9 månader. Han har aldrig velat ha gröt välling eller barnmat på bukr. Inte ens det maten som jag gör hemma. Nu har vi upptäckt att han gillar mat med salt. Ju mer salt desto mer mat äter han. Detta har resulterat i att farmor har gett honom ganska riklig saltat mat (som vuxen mat). Jag är orolig nu i kvalet att ge honom saltat mat respektive att svälta honom. Då han inte tycker om mindre saltat mat. Har försökt krydda med annat men han tycker inte om det. har ni tips på vad jag ska göra? HUr noga ska man vara med saltet? då jag vet att andra kulturer är inte så strikta vad gäller salt.

• Svar på tråden salt till barnmat
  • Familytime

Jag var inte alls noga med saltet och min son mår alldeles utmärkt. Han är tre idag. Vad är det med salt som är så farligt och hur länge ska man hålla dem från salt?

• Lyxmorsan

Det som är så farligt är att njurarna i den åldern inte är färdig utvecklade och därför inte har samma förmåga att filtrera blodet som vuxnas.
    För mycket salt kan ge skador på njurarna hos barnet vilket i sin tur kan leda till skador i andra organ (om det vill sig illa).
    Vid ett års ålder brukar kroppen kunna hantera salt bättre, så då kan man börja salta maten men även barn i den åldern (och även vuxna!) bör vara sparsamma med salt.

/\*Predikaren3*/\
  • April Mamma

Ts, prata med farmor o förklara hur det ligger till med saltet osv...då kanske hon förstår att hon bör salta mindre, Salt är ju inte bra för vuxna heller.

Salt : Barns njurar är inte fullt utvecklade förrän i 1-årsåldern så var därför försiktig med salt. Det finns saltfria buljonger man kan använda för att ändå få på smak på maten. Det är viktigt att maten smakar gott!

• Exxon

Tja, rekomendationen är väl att hålla sig så mycket från salt mat innan 1 år. Detta pga att njurarna inte är tillräkligt utvecklade och kan ta hand om saltet. Kollar man på tex sempers barnmat så finns det 0.05% natrium (salt) så helt farligt är det ju inte. Varför dom säger att man inte ska salta är väl som med allt annat (alkohol vid amning & brieost lax vid graviditet osv) för att man inte ska överdosera.

Barn gillar ofta inte ma som smakar lite så var inte rädd för att krydda. Sjäkv tar jag det lugnt med saltet...

Svar på frågorna: Du ska inte låta killen svälta.
    Tips är att använda typ curry, dill, timlan, basilika, oregano osv osv i mängder istället (men som du säger är det redan provat...)
    Har också tänkt flera gånger hur dom gör tex i indien om man här i sverige ska akta sej för stark mat. Tror inte dom gör det där...

• Exxon

Aprlimamma & MammisBJ: Ni hann före med de där med njurarna

• mammutten81

Det kan ju vara så att hans kropp känner att han behöver salt och därför känner han ett behov utav det.

• Naimas mamma

Det är ju faktiskt salt i vissa barnmatsburkar från 8 månader har jag fått lära mej. Men i små små mängder.
    Har också fått höra att det är okej att ge t.ex. vanlig påläggsskinka (som det är salt i), men att man inte ska tillsätta salt t.ex. när man kokar potatis och sånt till barnet. Varför vet jag inte?

Jag tror inte det är nån större fara att ha lite salt i maten till en 9 månaders, men jag kan inte fatta varför man börjat med det överhuvudtaget..Om min dotter inte åt skulle jag inte prova mixtra med att salta maten iallafall.

• wac

mammutten81. Ja jag har funderat på det då han dricker väldigt vatten. Men det är som sagt njurarna jag är rädd för. Har påtalat för farmor flera gånger. Men det hjälper inte. Hon har ju fött upp sin son på det viset, och han lever ju. Usch jag vet inte vad jag ska göra. Märker man om han har fått i sig för mycket salt att njurarna börjar må dåligt, eller är det under senare skedet i vuxenlivet som människan kan få men, av det som han ätit när han var liten?

• Themis

Alltså, en sak är ju också att man vänjer sig vid saltad mat och vill ha samma sälta. Om du slutar äta salt helt så kommer mindre mängder salt att smaka "saltare" när du sedan provar igen, om du förstår?

Så det viktiga är väl att trappa ner saltet i hans mat, så får han sin "kick" igen men på en lägre nivå.

Barn svälter sig knappast om de för övrigt är friska, låt honom äta mer frukt så länge i så fall- det går väl också hem?

• April Mamma
    wac skrev 2007-03-09 21:44:29 följande:
    mammutten81. Ja jag har funderat på det då han dricker väldigt vatten. Men det är som sagt njurarna jag är rädd för. Har påtalat för farmor flera gånger. Men det hjälper inte. Hon har ju fött upp sin son på det viset, och han lever ju. Usch jag vet inte vad jag ska göra. Märker man om han har fått i sig för mycket salt att njurarna börjar må dåligt, eller är det under senare skedet i vuxenlivet som människan kan få men, av det som han ätit när han var liten?
    Eftersom njurara inte är fullt utvecklade innan barnet är runt 1 år så känns det som om att det är "nu"som dom tar skada..eftersom han dricker mycket vatten så är det kanske ett tecken på allt salt som han får i sig (nu menar jag inte att njurarna är skadade..)
    Att salta på maten el inte är ju en vana, kör osaltat mat ett tag och "avsalta" honom lite
    Prata med Bvc om du känner dig orolig.
  • liskari

kanske har han svagt smaksinne. Det är bara en fundering som jag gjort utifrån att min farfar inte har något smaksinne knappt sedan många år. Han har alltid saltat mycket för att han ska känna någon smak alls. Min dotter vill att mat ska smaka med och godtar inte smaklös mat. Då kniper hon mun och rynkar på näsan. Annars gapar hon hejdlöst stort. Laga mat som smakar mycket. Gör gammeldags köttgryta med grytbitar,morot, palsternacka, kantarell osv. det är en höjdare här hemma och det bara smälter i munnen. Såå gott för alla åldrar. Vi har en ettåring som bara skriker högt och ljudligt efter mera, mera... Recept finns i kokboken "Annas nya mat" som jag f.ö köpte på rean nu för ca. 90kr. Jag lagar vanlig god husmanskost till vår tjej, men hålelr ner på saltet, dock inte milda kryddor(som örtkryddor och rotfrukter). Laga på och gör mat så att bebisen ser vad det är för något som äts. Låt han/hon vara med i affären och i köket. sätt han/hon i matstolen bredvid och visa vad du gör. Det vill de se. Det är inte något kostigt att laga mat.

• Familytime

OK, tack för alla svar. Jag har inte lagt någon större energi på att räkna salt, om jag ska vara ärlig. Som nån annan sa härinne, så är det väl med salt som med allt annat man inte ska äta under graviditeten, att man helt enkelt inte ska överdosera. Men jag hade ju inte det problemet då min son ammades helt till han var sju månader och sen välling, så han började inte äta riktig mat förrän han var kanske 10 månader.

• miniGrynet

Försök att trappa ned saltet i hans mat, för mkt salt är ju som flera sagt, inte bra för någon vare sig man är barn eller vuxen!

Om inte farmor förstår så kanske hon kan följa med er till bvc nån gång, så kanske dom kan förklara för henne?

Jag personligen hade nog heller tagit bort saltet nu, tror att det är lättare nu, och som nån annan sa, han kommer inte att svälta!
    Han äter om han är hungrig.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden salt till barnmat