• promenadflickan

Hur många ord kan din 1-åring?

Jag har ingen aning om vad en 1 åring "ska" kunna eller så...är lite nyfiken hur mycket era 1 åringar förstår av ord och sånt?

PÅ bara några veckor tycker jag att Isac( född 8 mars-06) förstår så himla mycket ord.
    Förut var det typ lampa,klocka ,hunden och nåt ord till.
    Men nu förstår han jättemånga ...har räknat till ca 25 st....Och frågar man vart bollen är så hämtar han den...Jag blir bara så imponerad när min lilla bäbis kan sånt.

Kan inte ni berätta vad era 1 åringar gör och kan?

Min avsikt är inte att skryta eller klanka ner på dom som har barn med sen utveckling.... alla är ju olika!
    JAg är bara en lycklig mamma som tycker det är så häftigt när dom kan sånt man inte trodde!

• Svar på tråden Hur många ord kan din 1-åring?
  • Teskedsmamman

Eh, min kille är 17 mån och säger "dä" och pappa

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.21) BF - 070723
  • gluffgluff

Min kille är 15 månader. Säger mamma, pappa och att kossan säger "bu". Fast han förstår ju "allt" man säger (brukar ju inte prata med honom om derivata, precis), och det tycker jag att han gjort länge. Har inte räknat ord.

• Tettan

Mina grabbar (1 år 17/3) älskar att klappa händerna på begäran. De känner igen mamma, pappa, syrran, farmor, lampan. Se'n har vi nog inte "tränat" på mera. Frågar man t ex var lampan är så tittar de på lampan och säger "däää".

• lykta

Min Elias ä också född 8 mars -06!
    Vi har också märkt, jag och sambon att han de senaste två veckorna fullkomligt blomstrat i sin föståelse!
    När vi säger till honom (om vi är i köket) kan du spela lite på gitarren, så kryper han in i vardagsrummet och fram o börjar spela på den!!!!
    Han säger fortfarande bara mamma pappa, Liaaaaa (Elias) bomma (blomma) laaaamp (lampa)bompa (strumpa)men han föstår så många fler!
    Visst är det häftigt!

• Mörköbarn

Har en dotter på snart ett år. Upptäckte häromdan att hon börjat förstå massa ord. Hon har säkert kunnat det ett tag men jag hade ingen aning.

Hon säger inga ord än men hon började säga Anna vid 9månader och jag svarade eftersom jag heter Anna. Sen dess ropar hon Anna hejvilt till alla hon vill ha uppmärksamhet av..

• 3barn

Min tjej är 14 mån och säjer mamma,pappa,min & där.Hon förstår hur mycket som hälst,vet tex vart man ska gå om man ska äta eller byta blöja......

Mamma älskar sina tjejer sååå mycket
  • promenadflickan

Ja visst är det härligt när man märker att dom kan så mycket

Isac säger inte så mycket ord...mest mamamama och där och titta.....och sen är det en massa läten som han säger åt vissa grejer som inte jag förstår än

• ankizen

när sonen va 1 år kunde han säga mamma, pappa, titta, lampa, vovven, bollen, bilen, brum brum, mat, gott, min, din, leka, mm.mm... men så är han tidig också...
    antar att nr två som blir 1 i juli inte är lika frammåt som han... verkar va lite segare...

• jessikapersika

min son  fyller 1 år den 19 mars.. de senaste 2 veckorna har han blommat ut som bara den.. pratar hela tiden!! är nästan aldrig tyst.. de låter så roligt.. inget man förstår men han vissar ju att han vill   de han säger som vi förstår är mamma,pappa,blä,nä,nana.. de säger han het å klart.. när han bajsat säger han bläbläblä

han gick när ha var 8,5 mån så han kanske pratar senare?? vem vet..

Filip Viggo 060319, mammas och pappas busfrö
  • Ell

Vår son på 13,5 månad har också de senaste veckorna börjat kommunicera massor! Fortfarande är det såklart massor av DADADA, TATATA osv men han förstår mycket och "lyder" uppmaningar som att hämta den, titta där osv. Han har också börjat härma nåt otroligt! Han torkar bordet med disktrasan, han plockar ur tvätt ur tvättmaskinen, han slänger skräp (och annat...) mm. Just själva pratet säger han mamma, pappa, katt, titta, dääääär, tatt (tack), ädää (vad är det) . Sån himla mysig ålder!!!!

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • alexius

Jakob är 14 månader och säger förutom mamma, pappa, titta och där. Han säger även trator = traktor skuuteeer = skoter  kaka, lampa. Sen pratar han en massa annat som jag inte vet vad det är. Tack är ett favorit ord med!! Men mest är det en massa ljud som låter roligt..

Svar på tråden Hur många ord kan din 1-åring?