• Bambi1

Kattbajs i sandlådan.

Först vill jag bara säga att jag inte vill ha någon hacktråd eller elaka kommentarer här utan ärliga råd.
    Har lagt en liknande tråd under Husdjur men verkar inte riktigt nå föräldrar och jag vill ju ha synpunkter från både föräldrar och kattägare så jag försöker här. www.familjeliv.se/Forum-5-82/m18244044.html

Jag har en katt som är utekatt och jag vet att det stör många föräldrar eftersom det hamnar en och annan bajskorv i sandlådan. Vilket jag har full förståelse för....även om jag inga barn har ännu.
    Idag när jag kom hem satt det en anonym lapp i vår trapp som gick ut på att vår katt bajsar i sandlådan och de vill att vi ska städa upp eller hålla katten inne. Jag är mer än villig att städa eller bygga ett lock till sandlådan är ledsen att det var ett anonymt brev då vi annars kunnat fört en diskussion om hur vi på bästa sätt kan lösa detta.
    För även om vi städar upp så finns det ju fler katter i området som kommer på besök och deras skit kommer ju vår katt få för.

Hur skulle ni ha velat att detta löstes? Vill ha lite tips och gärna synpunkter från båda håll.

Men inga påhopp.

• Svar på tråden Kattbajs i sandlådan.
  • KeChi

Våra katter springer ute, vet att de va klagomål från grannarna när dom pissade i deras rabatter..

Ett lock till sandlådan tycker jag är ett smart förslag..
    Eller att man helt enkelt gör katten till innekatt :)

(Eller så får ungarna leka nån annanstans ;D)

• Lisa 74

Bygg ett lock, det är väl enda sättet att lösa det, men säkert lika bra att göra det snabbt innan du blir ordentligt ovän med ngn.

• Bambi1

Har inga planer på att bli ovän, det är mycket därför jag startat dessa trådar för att få en inblick hur olika folk tänker. Men har även satt upp lappar idag för att försöka få kontakt med den som irreterar sig så vi kan komma fram till en lösning som är bra för båda parter.

• hjalle71

Alltså, jag har själv barn (men ingen katt) och tycker det rent ut sagt är skitäckligt med kattbajs i sandlådor. Men! Kattor finns och kattskit med dem. Detta är ingen nyhet med kattbajs i sandlådor. Katter bajsar och det finns väl inget härligare för dem än en hel sandlåda?! Man får helt enkelt vara aktsam som förälder, så är det. Du har dessutom rätt, går en katt går alla. Hur i all världen ska man kunna ha koll på vilken katt som bajsar var?! Även om alla i ett område har innekatt så finns det alltid "vilda" katter... Störs så många på det så får man väl ta upp med hyresvärlden om kattskydd till sandlådan, för det finns otaliga sådana att välja på! Tyckte dessutom det var fegt att lämna en anonym lapp, man kan ta upp sitt klagomål på ett fint sätt.

• Bambi1

Har också lite svårt för att de inte kan stå för det de tycker, de är ju trots allt vuxna människor. men vi får väl se vad som händer nu, tvivlar på att de hör av sig, men då har vi i alla fall gjort ett försök.

• hjalle71

Precis, du får helt enkelt släppa det. Det är heller inte lätt för en utekatt att bli innekatt vad jag förstår. Nu kan jag visserligen inte mkt om djur överhuvudtaget. Men, som sagt. Det finns alltid "vilda" katter också...

• Hoppe tossan

Jag tycker det var jättefegt att skriva en anonym lapp, verkligen!!! Vet du vem det är som gjort det? I så fall tycker jag att ni kan konfrontera den personen, och prata om det.
    Man kan inte beskylla ägaren för att katten gör sina behov där det känns bäst för den!!!! Och man kan inte tvinga någon att hålla sin utekatt inne. Hela grejen är irriterande tycker jag. man borde kunna mötas halvvägs.

• Bambi1

Min sambo säger också att jag gör ett för stort problem av detta....men hon är ju min bebis eftersom jag inte lyckats få barn ännu.

Tycker heller inte om när det är osämja mellan grannar...blir en så olustig känsla speciellt när de vet vem jag är men jag har ingen aning vilka av mina grannar som har problem med min katt.
    Precis som du säger hjalle71 så skulle de inte bli lätt att få henne som innekatt...gissar faktiskt på stört omöjligt. Men samtidigt så är min katt inte den ända som är på gården så kattskit kommer det att finnas även om hon skulle bli innekatt.

• Bambi1

Hoppe tossan: Nej vi vet inte vem det är men har väl våra aningar. Vi har en mamma med två barn som spenderar större delan av sin vakna tid med att var på sin balkong och röka.

Det är ju det vi vill...mötas på halva vägen!!!!

• Lillan7704

Hej TS!

Det finns något som heter Blodmjöl och det kan man köpa på tex lantmännens. Det är ett gödningsmedel egentligen, men har funkat på våra grannars katter.
    Man blandar ut det med vatten och sen häller man det där man inte vill att katterna ska vara.
    Vi har hällt det i tomtgränsen mellan oss och grannarna och ingen katt har varit i sikte på vår tomt på hur länge som helst!
    Nu har vi inte hällt något där sen i höstas, men katterna är borta ändå, så det verkar som om dom har fattat att dom inte har här att göra.

Blodmjöl är helt ofarligt för både djur och människor och ett jättebra gödningsmedel till blommor osv..

(funkar även på rådjur och kaniner och andra smådjur.. Sorry OT, jag vet.. )

Svar på tråden Kattbajs i sandlådan.