• Lilla spökets mamma

Har du blivit hjälpt av akupunktur vid foglossning?

Erfarenheter av akupunkturbehandling vid foglossning någon?

Har svår foglossning sedan v12, sjukskriven på heltid sedan v17 - är nu i v24 och har hittat en BM som håller på med akupunktur. Jag har fått två behandlingar den här veckan och börjar undra om det ska hjälpa just mig - tycker inte att jag märkt att jag blivit bättre, men är inställd på att ge det ytterligare någon tid.

Hur lång tid tog det innan ni märkte av någon effekt?

• Svar på tråden Har du blivit hjälpt av akupunktur vid foglossning?
  • caesar

gick hos sjukgymnasten och fick akupungtur, och det funkade inte för mig.
    gjorde säckert 5-6 gånger och det gjorde bara ont för min del.

jag tycker vattengympa är skönare.

ღ Caesar & Diesels Mom ღ
  • syrra

Jag har fått akupunktur av min BM men det tog 4-5 behandlingar innan det gav effekt.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 och Pyret BF 24 maj
  • vårsol

Effekten kom ett par dagar efter behandlingen för min del. Jag har fått upprepa några gånger under graviditeten men varje behandling har tagit bort smärtan i ganska många veckor.

• ominte

Jag kände att smärtan försvann direkt, efter första behandlingen! Nu har smärtan dock flyttat på sig, så vi får väl se om akutpunktur hjälper på det nya "stället"

• sanneq

Hej!
    Jag fick svår foglossning i v12 och det var helt underbart efter ca 1 veckas behandling! Det gick inte bort helt med det blev mycket bättre!

• MichelleoStefan

Jag har fått akupunktur 8 ggr nu. Och efter ca 5e gången insåg jag helt plötsligt att jag var mer rörlig och hade mindre ont. Så visst fungerar det för mig, men det är nog väldigt olika från person till person.

• Dufwan

Får jag fråga om ni betalar akupunkturen själva och vad kostar det i så fall?

• syrra

Jag har inte betalat någonting för min akupunktur det är min BM som sätter nålarna.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 och Pyret BF 24 maj
  • ominte

Jag går hos sjukgymnast och det kostade 140 kr första gången och följande gånger 70 kr.

• tjockan

Jag var med i en studie om akupunktur hjälper mot bäckensmärtor - kostade gratis! :) I Göteborg var det.

Funkade det då?!? Först var jag väldigt skeptisk men så här i efterhand (fick tot 12 behandlingar) måste jag nog erkänna att det måste ha funkat. I höstas kunde jag knappt gå nån promenad alls med mina hundar och nu (är i v 40!) så är jag ute på ca 1-1,5 tim promenader varje dag! Och får inte ont!! Helt otroligt! Sen vet jag ju såklart inte om det är akupunkturen som gjorde det så mycket bättre eller om det är nåt annat. Hur som helst - helt klart värt några försök tycker jag!

• ominte

tjockan

så du gick alltså bara 12 ggr efter varandra och sen slutade. Hur långt innan förlossningen gjorde du det?

Jag trodde man gick hela tiden, fram till förlossningen. Trodde inte att det blev bra efter några behandlingar utan att man måste göra det kontinuerligt.

• tjockan

Jag började i november tror jag (så snabbt man glömmer! ;) ) och först var det två gånger i veckan i fyra veckor och sedan en gång i veckan i fyra veckor. Sista behandligen fick jag precis innan nyår (jag har bf nu på måndag) och egentligen var det väl inte förrän kanske i mitten av januari som mina besvär avtog på riktigt för att nu vara helt överkomliga (kanske inte heeeelt borta om man ska vara petig..)
    Sen, som sagt, om det är akupunkturen som hjälpt vet jag ju inte.

Dessutom var det ju en studie och i en studie behövs ju alltid en kontrollgrupp vilket i det här fallet inte får "riktigt" akupunktur (vad som nu menas med det). Kanske gick jag på hela grejen och sitter här med värsta placebo-effekten?!!! Spelar ingen roll, väldigt mycket bättre är det iaf! :)

• ominte

tjockan, ja spela roll, placebo eller ej, det funkade ju Gud så skönt att slippa den där förbannade värken! Jag är lite sotis om jag ska vara ärlig

• M26

Min sjukgymnast sa att hon inte börjar innan v 30. sedan körde vi tre gånger i veckan till två veckor innan BF. Jag var väldigt skeptisk, men det funkade på mig. Kunde t.o.m. dansa bröllopvals när vi gifte oss i v36!!

• Lilla spökets mamma

Tack för alla svar. Det verkar vara lite blandat. Jag får betala 150 kr per gång och behandlingen tar ca 1h. Nu till att börja med rekommenderar hon två ggr per vecka, för att sedan kunna glesa ut det om jag svarar på behandlingen, men BM vill inte riktigt säga hur snabbt jag kan förvänta mig att få effekt.

Jag vill gärna höra om fler erfareheter.

• mamma till Emi

Har gått på akupunktur sedan vecka 15 för foglossning och utan den hade jag inte klarat mig alls. Betalar inget eftersom jag gör det hos min BM. Har tidigare gått en gång i veckan men nu klarar jag mig med varannan vecka (är i vecka 32)men skulle jag behöva en extra tid slår jag bara BM en pling så tar hon mig under telefontiden.

När jag fick akupunktur under min första graviditet gick jag en - tre gånger i veckan och det tog ett par gånger innan det började hjälpa men denna gången gav det effekt från första gången.

Svar på tråden Har du blivit hjälpt av akupunktur vid foglossning?