• Bebben

Att andas igenom förlossningen????

Jag undrar; ni som gått profylax eller andra kurser där ni lärt er att andas igenom en förlossning. Hur går man tillväga? Hur andas man och är det olika i olika skeden?

När jag födde min dotter så lät jag mest som en valross och flåsade och grejade. Jag vet inte ens om jag andades in lustgasen rätt.

Nån som har tips att ge? Är i v39 så det börjar vara dags att öva kanske. Denna gången tänkte jag vara lite mer förberedd och försöka slappna av på ett annat sätt än tidigare.

• Svar på tråden Att andas igenom förlossningen????
  • Maggis Nervis

JAg hade iofs lustgas med men andningen gjorde största delen.. Jag hade inte gått nån kurs innan utan jag hade lärt mig att andas med min syster när hon fick panikångest.. Psykologerna kallar det visst att andas i en fyrkant...

Men denna gången så har jag läst Anna Whalgrens barnaboken och där tar hon upp en del användbara tips.. Jag är inget jätte fan av henne men det avsnittet var jättebra!

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • Hellen68

Focus! Jag klarade av 2 förlossningar med hjälp av andning och SYRGAS! Tål inte lukten av lustgasen...
    På något flummigt sätt så gick jag in i mej själv och focuserade på värkar och andning. Svårt att förklara... Slappna av och andas in genom näsan och ut genom munnen... När intensiteten av värken ökar så öka tempot på andningen. Kan int eförklara det bättre. Lycka till!

• Gustie

Jag andades också mest och hade lustgas till kanske varannan värk...

Jag hade ingen teknik egentligen utan visste bara att jag måste andas...håller du andan som man kanske normalt gör när man får ont så spänner du dig bara.

Testa att nypa dig själv eller be någon annan göra något som gör lite ont på dig, och prova att andas bort smärtan.
    Det är ju inte det att det gör mindre ont, men att du kanske kan flyta bort med andningen och inte tänka så mycket på smärtan.

En tanke som hjälpte mig var att för varje värk du har så är du ett steg närmare din bebis. En värk som är förbi kommer aldrig mer igen!

Lycka till.

• Bebben

Tack alla för svar. Tyvärr funkade inte länken här uppe. Ska söka lite info på nätet nu. Tack igen!

• Eolyn

Jag fick jättemycket beröm på förlossningen för att jag var så bra på att andas genom värkarna och jag hade INTE gått någon profylax kurs.. MEN ett tips är att andas "rytmiskt", andas in genom näsan & ut genom munnen, OCH att andas in lika många sekunder som du andas ut. Jag andades tunga andetag & var HELT fokuserad på andningen att hålla rytmen lixom... & vips var värken över..

• Eolyn

jo, ska tillägga att jag större delen av förlossningen hängde på ett gåbord, med lustgasen i ena handen & lixom gungade från sida till sida i takt med andetagen.. Kommer nog göra likadant denna gången..

• Bebben

Tack! Jag hängde oxå över en gåstol men fick EDA. Jag är dock rädd att inte hinna få bedövning denna gången, så jag vill vara förberedd med anding och andra bra sätt att ta sig igenom det onda. Usch!

• CJansson

Jah har precis börjat få snurr på andningen. Tycker du skall gå en kurs. Det är nog svårt att läsa sig till eller få förklarat för sig. Baby Gruppen har kurser som är superbra!!!

• M26

Lärde mig att andas genom värkarna på förlossningen. Snabbt in genom näsan och långsamt ut genom munnen. Det blir nästan lite stötigt eller vad man ska säga. Be dem hjälpa dig när du kommer in. När jag hade för ont och glömde hur man gjorde satt maken bredvid och andades riktigt så jag kunde härma honom!
    I lustgasmasken ska du ta djupa andetag och trycka masken ordentligt mot ansiktet så den sluter tätt. Lycka till!!
    (Har ni tänkt på vad fånigt det låter att man ska lära sig andas ?! )

• kajsa27

Enligt profylax tror jag att det brukar handla om tre typer av andning. Första fasen använder du dig av en långsam djupandning för att slappna av. In genom nästan ut genom munnen. Sedan finns det en mellanandning som man andas in genom näsan lite fortare, men långsamt ut. Det tredje andningen är en slags ytlig andning, som går fortare, som man använder under det mest smärtsamma... Man behöver öva andningen mycket innan tror jag! Jag ville verkligen denna gång men av olika anledningar har jag inte övat så mycket... Nu är jag snart i v39 också... Men jag tänker ändå testa att tänka mycket på andningen. Jag tror mycket på andning som avslappning!

• Elin Josefine

Har inte kollat upp det där med profylaxandning, hade BF i förrgår så det är ju lite sent att börja. Men jag tror att man hittar sin andning själv, i alla fall om man är avslappnad och kan samla sig, men vem vet hur det blir, får kanske panik även om jag nu tror att det kommer gå jättebra och lugnt. Profylax har verkligen svängt och blivit modernt igen verkar det som, var inte det helt "ute" för några år sen och en sjuttiotalsgrej. Min yogalärare (som iof har en massa saker för sig och tutar i oss allt möjligt) sa att hon hade frågat barnmorskor (eller om det var en) och att hon sa att de som gått profylaxkurser kommer in och hyperventilerar vilket inte alls är bra, så yogan var mycket bättre ;) men som sagt, det var ju lite vinklad info.
    Men kan man slappna av så kan man andas bra tror jag. Lycka till alla!

• lillvilda

så länge man inte har lustgasen kan man ta hjälp av andningen. Andas in genom näsan ut genom munnen på det sättet så behåller man ett lugn i andningen eftersom det är svårare att stressa upp sig om man håller fokus på in-näsa ut-munnen. sedan finns det en teknik som heter dyktekniken som fokuserar på avslappning där man som "dyker" genom värken genom att visualisera värken och hur man tar sig igen om den.

• charlie och novas mamma

ja gick en sån kurs men tyckte dock inte att d hjälpte ett skit om man gjorde så som d sa.
    Man ska andas in igenom näsan å ut igenom munnen å desto starkare värkar desto fortare ska man andas, ja tyckte d inte hjälpte ett dugg!
    Så ja flåsa på bara igenom munnen iställe å d hjälpte mkt mkt bättre!
    lycka till!

• Bebben

Nu är det 2 veckor sedan lille Noel kom till världen. Ska säga att det där med att andas föll sig naturligt liksom. Det var skillnad på andningen vid värkarna och vid krystningen liksom. Men på nåt sätt visste kroppen redan vad som skulle göras. Skönt att jag fixade det!!!!

Svar på tråden Att andas igenom förlossningen????