• Modesty2000

Bilbarnstol-Mercedes

Vill bara berätta att Mercedes INTE kopplar ur airbag på förarsidan utan har ett system med IR-censor som sitter på deras EGNA bilbarnstolar och som ska koppla bort airbagfunktionen. Låter kanske bra men dessutom är deras stolar gjorda så att barnet ska sitta framåtvända från dag 1. Vi kommer att ha vår bilbarnstol bakåtvänd i mitten av baksätet.

• Svar på tråden Bilbarnstol-Mercedes
  • miababia

gissar du menar på passagerarsidan... men sen tar man inte reda på sånt innan man köper en bil, sen är det ju inget fel med att barnet sitter i mitten bak, det sägs ju vara det säkraste stället för barnet att sitta på.

• johanna02
    mercedes har visst en bilbarnstol som ska sitta bakåtvänd fram...va in och pratade och fick se förra veckan.. och att den där censorn tar bort airbagen när barnstolen är i kopplad är väl toppen då sitter ju en vuxen fortfarande säkert när bebben inte är med...
  • MaybeBaby78

Johanna: Var den bakåtvända fin och bra? Vad skulle de ha för den? Vi får vår nya bil samtidigt som babyn kommer så vi kommer inte kunna prova förrän då. Vad skulle de ha för den?

Tack för hjälpen!

• johanna02

Mayebebaby78- tjo ja den va fin det är samma som besafe så du kan kolla på deras hemsida fast färgerna är väl lite anorlunda, den jag kolla på va grå och svart med en mercastjärna på..den va ju lite dyrare 3700kr eller om det var 3400kr glömde skriva upp...men då slipper man kostnaden för att koppla ur airbagen, och det kostar ju ett par tusen..

lycka till

• Modesty2000

Ok! Nu hade vi redan införskaffat en barnstol och när jag fått vänja mig vid tanken att ha klimpen i baksätet känns det bra. Tror nog egentligen att det är rätt bra att bebisen sitter bak där jag inte kan vara och pilla utan helt enkelt måste åka av vägen för att se vad som behövs åtgärdas...jag är annars en sån som är lite svag för att byta musik, dricka kaffe och äta i bilen och skulle förmodligen inte kunna låta bli att peta med nappar eller titta på underverket :D!

• johanna02

Modesty2000- jo alla gör ju vad de tycker är bäst, de större mercorna är ju dock ganska krocksäkra eftersom de är stenhårda fram...och det spelar nog ingen roll vart de sitter är det meningen att det ska hända något så gör det nog det i vilket fall som helst...men sen kan man ju få tag på de där sensorerna och sätta i de "vanliga" stolarna...men då får man ha en kontakt på insidan hehe
    vi tänker flytta sensorn till en annan atol sen när man behöver byta såRäcka ut tungan

• MaybeBaby78

Vi har en knapp på kontrollpanelen som heter "airbag off" för passagerarstolen så det är ju inget svårt att koppla ur airbagen om man köper en annan bilbarnstol. Har alla mercor det?

• johanna02

Du kan inte trycka på knappen va?? det kan inte vi, men den kommer lysa när airbagen är urfunktion..den ska känna av när den där sensorn är i bilen och då kopla ur airbagen..då ska lampanlysa..men du kan ju fråga va de tar för att kopla ur airbagen om du hellre vill det...
    bara de mercorna som är utrustade med airbag har nog en sån lampa... för på våra andra mercor som är lite äldre har vi inte en sån..

• MaybeBaby78

Aha, korkade jag... Har inte provat att trycka. Tack för infon, då vet jag!

• johanna02
    Men min sambo sa nu att på de nyaste mercorna kan man själv trycka av airbagen men då sitter knappen vid varningstriangeln..men vi har tyvärr bara en 2000:a...
  • MaybeBaby78

Åh, då finns det hopp! Vår nuvarande är från 2003 men vi har beställt en Mercedes Jeep (07) som kommer i augusti. Vi får väl ringa till Mercedes och fråga. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Bilbarnstol-Mercedes