• Gunilla75

Händer som somnar - under natten!

Har hänt mig flera gånger, att jag vaknar och mina hand har somnat. Kan inte säga om det är samma hand som drabbas varje gång. Fler som känner igen detta? Är i v 29.

Jag har problem med eksem, och senaste åren sitter ettt eksem på långtfingret. Oftas brukar den svullna upp, och frågan är om det är det som påverkar resten av handen. Men å andra sidan kan jag inte riktigt påminna att jag fick så innan jag blev gravid?

Fingrarna ser just nu lite uppsvullna, så man är ju rädd för havandeskapsförgiftning. Ska till BM på onsdag.

• Svar på tråden Händer som somnar - under natten!
  • Skruffs mamma

'jätte-vanligt' symtom, tyvärr ...hade själv stora problem andra halvan av graviditeten, och besvärades sen av bl.a. styrkebortfall i ena handen (den som drabbades värst av domningarna) ett drygt halvår efter förlossningen ...

• mamsen76

Låter som karpaltunnelsyndrom som tydligen är rätt vanligt i samband med graviditet

På sophögen låg en giraff......
  • Tili

Det låter helt klart som karpaltunnelsyndrom. Köp skenor på apoteket eller prata med en arbetsterapeut. Tyvärr brukar det bara bli värre under den senare delen av graviditeten.

Om det blir värre kontakta läkare.

Jag vet hur jobbigt det är speciellt när man även får smärta.

Jag ska operera mina händer nästa vecka för karpaltunnelsyndrom.

• Thiilda

ja fy, har haft så nu ett par nätter.. men det är ju bara handen inte armen som somnar. Va beror de på? o kommer de va så hela tiden nu?!?! blev så förvånad när ja hittade denna tråd, hade inte hört talas om de innan...

• Gunilla75

Man tycker att många underliga saker händer en under graviditeten och man blir förvånad över det. När man sen får reda på att det händer de flesta gravida, blir man förvånad över det också. ;)

• Lilla Ior

Själv tror jag inte att detta är någon fara. Man måste ha fler symtom för att det ska vara karpaltunneln enligt vad jag fått veta. Har själv blivit kollad ang det när efter att jag hade haft superont i min högerarm. Inte i samband med graviditet men ändå. Det kan vara en nerv som kommit i kläm eller något i ryggen också. Själv har jag inte fått nån behandling eftersom jag aldrig lyckats bli undersökt när jag verkligen kännt av det. Men har sämre styrka än annars i min högerarm nu.
    Hoppas det löser sig!

• MagdaA

Jag får domningar i händer/armar på nätterna, men även på dagarna om jag håller dom i samma läge längre. Beror INTE på karpaltunnelsyndrom. Beror på att jag blir spänd och öm i ryggen, som trycker på nerver, som ger domningar. Blir bättre när jag inte jobbar så mycket.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • knodden och vi

Mina händer har börjat att svullna rejält och de somnar nästan hela tiden. Det gör ont runt tummen har svårt att hålla i saker. Hoppas det går över efter förlossningen som närmar sig. Enbart svullnad ger ju inte havandeförgiftning, huvudvärk o högt tryck ska man uppmärksamma.

• rebekka06

Låter som karpaltunnelsyndrom tycker jag. Är det karpaltunnelsyndrom domnar man i tumme,pekfinger,längfinger och den sidan närmast dessa tre fingrar av ringfingret. Är det lillfingret,ringfingret som är sämst så beror det nog på nacken. Har själv karpaltunnelsyndrom och blev opererad nu i högra handen under graviditeten och som nu är jätte bra. Men den vänstra skulle vänta eftersom det strax är dags för förlossningen. Den vänstra handen är hemskt bortdomnad och sticker samt en del smärta i den också.
    Jag blev inte hjälpt utav skenor men dom flesta blir det. Men jag kan bara ligga på högra sidan för tiden och ha den vänstra armen i högläge under natten. Lite jobbigt att ligga i samma ställning hela natten.
    Längtar tills graviditeten ska vara över nu och svullnaden ska försvinna så kanske även karpaltunnelsyndromet försvinner i den vänstra handen annars blir det även operation på den....

Kram!

• lhea1979

Jag har också prblem med detta. Jag har även ont i handlederna. Ibland när jag legat med handen vikt under natten så gör det så in i helsikes ont när jag rätar den. Fruktansvärd smärta.

Detta försvinner väl sedan efter graviditeten??? Nån som hört nåt?

Svar på tråden Händer som somnar - under natten!