• IdaM

Carbamid 5%. Bra/dålig för ansiktet?

Använder Eucerin Carbamid 5% ansiktskräm idag. Har fått veta av en hudvårdskonsulent att det inte är bra att använda detta i ansiktet längre perioder. MEN detta är det enda ansiktskrämen som fungerat på min väldigt torra hy, och jag har provat flera märken, bla Biotherm, Mary Kay, Clinique, Time + endel andra billigare märken.

Någon som vet nått om carbamid och dess effekter/biverkningar? Varför skulle det vara skadligt?

Mvh Ida

Lev Väl
  • Svar på tråden Carbamid 5%. Bra/dålig för ansiktet?
  • oOrosamarängerOo

Carbamid är ett "urinämne" som är fuktbindande, vet inte varför det inte skulle vara bra, vad va hennes argument för det?

• Monalisan

men dte finns ju i eksem salvor så varför skulle det inte vara bra?

• Themis

Karbamid är både bra och dåligt för huden-det skyddar men det irriterar också och en del kan reagera allergiskt mot det i större mängder även om det är ett kroppsnära ämne.

Karbamidkrämer över 5% har en peelande effekt på huden och används bl a mot hård hud på fötterna- en ganska brutal peeling med andra ord. Om man överdriver peelandet så kan man stressa huden och få den att skapa hudceller i fortare takt än den orkar med-då blir cellerna slarviga och ojämna, huden blir skör och fortare rynkig eftersom den är så tunn. Den känns len och fin men blir också mycket mer sårbar för UV-strålning och andra kemikalier.

Skönhetsexperterna (som jag verkligen inte brukar citera särskilt ofta men för en gångs skull då) skriver på nätet att man inte ska peela ansiktet oftare än 1-2 gånger/vecka.

Att använda så stark karbamidsalva i ansiktet ständigt känns därför lite väl "häftigt", men ingen kan ju säga exakt när just din hud börjar må riktigt dåligt av det. Enligt Shenets råvarudatabas bör en ren fuktkräm innehålla 2-4% karbamid.

källa: www.shenet.se/ravaror/karbamid.html

/biokemisten

• IdaM

Jag tror att hennes negativa syn på karbamid mest var ett sätt att få sälja sina varor. Jag fick inget egentligt argument för varför det var dåligt.. Det var "något hon hört" på nån utbildning.

"Enligt Shenets råvarudatabas bör en ren fuktkräm innehålla 2-4% karbamid." (Bimsan)

Jamen då är det ju aningen mer i denna kräm då (5%), och det verkar ju helt ok. Tydligen behöver min hy detta för att inte vara torr. Men ingen iallafall som kan påstå att det är skadligt.

Lev Väl
Svar på tråden Carbamid 5%. Bra/dålig för ansiktet?