• Baronessan

Går det att frysa in smulpaj?

Jag undrar precis som det står i rubriken - Går det att frysa in smulpaj?

Jag har mängder med äpplen som jag tänkte göra paj av och istället för att smälla i mig tre pajer de närmaste dagarna vore det ju trevligt att frysa in dem.

Antar att jag i så fall ska göra det INNAN de "bakats" i ugnen?

Nån som vet?

Tacksam för snabbt svar då smuldegen står och väntar! *skratt*

All the coffee in Colombia won't make me a morning person.
  • Svar på tråden Går det att frysa in smulpaj?
  • Mickis74

Annars kan man frysa in äpplena i bitar och ta fram när man ska göra pajen istället.

• Baronessan
    Mickis74 skrev 2007-03-10 13:13:52 följande:
    Annars kan man frysa in äpplena i bitar och ta fram när man ska göra pajen istället.
    Aha! Det var ju iofs också ett bra tips, men det vore ju ännu enklare om jag kunde göra portionspajer (har sånna däringa aluminiumformar) som jag sen bara kunde lyfta in i frysen om jag får oväntat besök!
  • flingflong
    Baronessan skrev 2007-03-10 13:14:58 följande:
    Mickis74 skrev 2007-03-10 13:13:52 följande: Annars kan man frysa in äpplena i bitar och ta fram när man ska göra pajen istället. Aha! Det var ju iofs också ett bra tips, men det vore ju ännu enklare om jag kunde göra portionspajer (har sånna däringa aluminiumformar) som jag sen bara kunde lyfta in i frysen om jag får oväntat besök! All the coffee in Colombia won't make me a morning person.
    Har du Gevalia redo också då? 

Förlåt för min dåliga humor..
    Livet är för kort för att bråka
  • Mickis74

Då skulle jag göra klart pajen, utan att grädda och så frysa in ja...

• Baronessan
    Drömmar och förhoppningar skrev 2007-03-10 13:14:53 följande:
    Men om du nu vill göra pajerna, så spelar det nog ingen roll om de är bakta eller obakta, det är bara att frysa.
    Jag tänkte bara att smulpaj sällan är lika god uppvärmd som när den precis tagits ur ugnen. "Smulorna" är ju lixom inte lika "fluffiga" (fint ord? ) när jag värmer på pajen? Därför vore det ju bra om man kunde frysa in pajen obakt.

Tydligen kan man ju frysa in äppelbitar och jag vet att de flesta degvarianter går att frysa in så då drar jag slutsatsen att det GÅR att frysa in obakt äppelpaj åsså kör jag på det!
  • Baronessan

FL är toppen! Gillar snabba svar!

Tack allihopa, nu ska jag göra paj i mängder.

• Carrrie

Min farmor brukade/brukar göra äppelpajer(ogräddade) i aluminiumformar som hon sedan fryser in. Det är så gott att grädda sedan. MUMS va sugen jag blir!

Svar på tråden Går det att frysa in smulpaj?