• TLindberg

Pil el armeringsjärn som spalje???

Går de att ha Pil (flätad) som spalje till Clematis??? Förr hade jag funderat på att ha armeringsjärn, vad tror ni blir läckrast....
    Eller ha ni andra ideer så kom gärna med ideer...

• Svar på tråden Pil el armeringsjärn som spalje???
  • TLindberg

Ingen som har nå att säga om mina ideer???

• ALJO

Armeringsjärn tycker jag, pil har begränsad hållbarhet och är ofta inte så höga. Fast bägge är snyggt!

• Fenja

Jag undrar om inte klematisen kan få svårt att hävda sig både bland rötterna och bladen på en pilspalje... Jag skulle satsa på något annat om jag vore du!
    Risken är också att pilen sprider sig och tar över en större yta än du tänkt dig.

• ALJO

Men menade hon levande pil då? Jag trodde det var en kon eller något av plätad torkad pil..?

• Gullan30

Jag har svetsat bågar av armerningsjärn, som jag målade blå.
    När de rostar sedan så blir bågarna jätteläcker i färgen...
    Har planterat klätter-rosor och så har jag klematis i dem!
    Funkar jätte bra....//Lycka till=)

• Nebulosa

Armeringsmatta svarar jag också! Jag har en liggande sen husbygget och tänkte såga den så jag får två spaljéer av den.

Nån som vet hur man fäster träribbor på en sån på bästa sätt? Eller hur får jag den fast i marken annars?

• ALJO

Skall du ha den som fristående spalje så kan du svetsa fast en järnstång i varje sida som du kör ned i marken, skall du ha den mot husväggen lägger du en träkloss emellan så att den kommer ut lite, och spikar med sådana där krökta spikar som man har till fårstängsel, märlor kallas dom nog. Samma om du har stolpar i ändarna, annars kan man nog spika i en vanlig spik och sedan kröka den så att den håller fast mattan.

• Nebulosa

ALJO: Det blir en fristående. Gillar inte att plantera nåt vid fasaden.
    Märlor låter bra... tänkte inte så långt. Ska nog rama in armeringsmattan med trä, som jag målar. Kanske grönt eller grått.

Jag vill börja ju! Men har tusen andra saker först...

TS: Sorry att jag kapade din tråd!

• veera

Jag gjorde två "pelare" av armeringsmatta förra sommaren. Hittade en bild på dem men tyvärr är det en lite dålig bild. Det finns en soffa mellan pelarna men den syns ju inte, och inte syns klematisen eller passionsblomman som växer där...

• TLindberg

Tack för alla svar.. Ja hade faktiskt glömt att jag hade skrivit en fråga här *hihi*
    Ja de blir nog armerinsjärn...
    1000 tack

Svar på tråden Pil el armeringsjärn som spalje???