• Tantaluring

Att skaffa hund- kostnader

Jag går i hundskaffar tankar och sitter och räknar på vilka kostnader man har. Jag vill inte göra något förhastat. Att skaffa hund har vart en dröm så länge jag kan minnas.. Men jag vill vara säker till 120% innan jag bestämmer mig för attt köpa en hund.. Vissa säger att det kostar 20 000 det första året med hund, men jagförstår inte hur det kan göra det.. Beror ju på om man räknar in priset för själva hunden där oxå förstås.. Några med hunderfarenheter får gärna ge lite råd. Hur mycket brukar vetrinär kostnaderna bli det första året med alla sprutor som de behöver ha?

• Svar på tråden Att skaffa hund- kostnader
  • sinkadus

Sprutorna är väl inte så dyra, runt 300-400 kronor och det är ju andra valsprutan och sedan ettårsvaccinationen som ska betalas under första levnadsåret.

Tja, hundtillbehör kostar ju en del beroende på vad man vill ha.

Försäkringen kostar ju kanske runt 1500:- per år.

En valpkurs som jag tycker att man ska gå kan ju kosta uppemot 1000:-

Peppar, peppar så är förhoppningsvis din hund frisk och sund (med friska föräldradjur från en seriös uppfödnig minimerar risken för det) och behöver inte veterinärvård i särskilt stor utsträckning, men en valp kan ju svälja saker och lätt skada sig om man inte är försiktig.

Men 20.000:- tycker jag låter som en överdrift. (Om inte hundinköpet ingår).

Sedan kan det ju under hundens andra år kosta med AD/HD-röntgen, mentaltest,. osv.

• Hannah76

En hund koster ju från ca 12 000 o uppåt. Sen tillkommer veterinärkostnader (vaccin, eventuella röntgenundersökningar, andra undersökningar), försäkringar, mat, leksaker, påsar, koppel, kurser osv.
    Det är bra o ha en buffert för oväntade hundkostnader. För även med försäkring så kan det bli riktigt dyrt om hunden blir sjuk eller är med om en olycka.

• Minikatt

Det vill jag också veta. Ska skaffa hund i sommar Har såklart gjort en egen liten kalkyl på vad det kan kosta, men det vore intressant att se vad andra svarar.

Den största utgiften, förutom ev veterinärbesök, är ju maten och priset på hundmat varierar JÄTTEMYCKET, så skriv gärna vilken mat ni använder också.

• Swettie22

jag tycker att du ska bestämma dig för vilken ras du eventuellt kan tänka dig och sen leta efter uppfödare av rasen ringa den uppfödare som du tycker verkar bra och ställa dom frågorna du har anledningen till det är att alla hundar kostar ju olika mycket... när det gäller vetrinär kosnader så varierar det mycket från ställe till ställe det bästa är att ringa vetrinärer i din hemstad och kolla priser...
    det är mitt tips

• Minikatt

12000 o uppåt?! Vad tänker du på för hundar? Vår Golden-hane som vi ska få hem i sommar, kostar 9000. Och då kommer han från en jättebra, seriös och aktad uppfödare

• Tantaluring

sinkadus: tack för svaret känns som jag har räknat på ungefär samma kostnader som du säger. som sagt hundtillbehör styr man ju själv vad man vill betala..

• sinkadus

När det gäller hundmat behöver absolut inte priset vara det avgörande för kvaliteten.

Rådgör med uppfödaren om vad valpen har fått innan ni får hem dem.

Men som sagt dyrast är inte bäst, men byt inte foder för ofta.

Min förra hund käkade DOGGY och min nuvarande Best in show fullkost. Bra och prisvärda foder som finns på COOP/Ica.

• Tantaluring

Mini katt: va skoj med en golden, dom har ju så härlig personlighet. min kusin har en underbar golden hane han har sån härlig personlighet. såg precis att du ahde pratat med henne om just golden här på FL hon heter blivande fsk lärare.

• Tantaluring

Sinkadus: det har du rätt i att det dyraste inte alltid är bäst så är det väll med det mesta,,

• sinkadus

Precis! Men många nya, oerfarna hundägare tror ju lätt att det är så och kan pratas omkull av vilken hundmatsförsäljare som helst.

Svar på tråden Att skaffa hund- kostnader