• Anderssonskan

Ska titta på siames och oriental i morgon!

Ska o titta på katt i morgon, vi ska köpa två stycken.
    Dit vi ska har hon avlat på både oriental och siames. SÅ Siamesen har oriental i sig.

En del vill inte blanda in Oriental i Siamesen o tvärom, vad tycker ni, jag är nämligen helt novis på avel.

Hon har inte kollat sjukdomar på dom, och säjer att det inte är så vanligt på Siameser/Oriental, och jag vet att även seriösa uppfödare inte kollar sina katter för vissa sjukdomar.

Efter som vi ska ha 2 katter så fick vi ett jättebra erbjudande, två kattungar för 5 000:-, hon var nämligen glad att ett syskonpar skulle få vara tillsammans.

Vad tror ni som kan lite om Siameser och orientaler, funderar på att ta en siam och en oriental...!

Vill inte ha kommentarer om ovisentliga saker utan bra info om att köpa katt och vad man ska tänka på...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-11 22:25:36:
    Nu har vi varit o tittat!!!
    Och jag är störtförtjust, det dröjde inte många timmar innan jag ringde och sa jaaa, vill ha dina två pojkar!
    Så till nästa helg kommer dom.
    Ohh ska handla i veckan sååå kul!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-18 16:18:47:
    Nu har dom fått sina namn!!!!
    Castor och Frippe efter barnböckerna "Castor" av Lars Klinting.

Snart så ska en kompis här på Fl hjälpa mig göra en hemsida! Gud så kul, där ska jag lägga ut kort på dom små kissarna så uppfödaren och andra kattvänner och så ni förståss kan kolla hur dom har det!

Ihhh det här är ju kul, trodde aldrig att jag skulle bli så här fånig, är ju som att få barn nästan!

• Svar på tråden Ska titta på siames och oriental i morgon!
  • CeciliaBa

Oj vad jag blir avundsjuk! Vi har en siames och vill gärna ha fler men ska vänta lite. Jag vet inte så mycket om att blanda raserna men ring runt till olika uppfödare och fråga. Vi köpte vår i Laholm hos Zeldtrix. Mycket seriösa och bra! Det låter otroligt billigt att få två ungar för 5000:- så det ringer lite varningsklockor men vad vet jag? Lycka till!

Kill them with kindness...
  • Zaria

Får jag göra ett litet brejk??

Vad är skillnaden på Siames & Oriental?

*idiotförklarar sig själv*

• yvonn

oh nu blir man lite avundsjuk allt, drömmer om en egen svart oriental en dag! (men min katttjej jaghar hemma hon hatar andra katter så det blir en hundvalp i stället.

och oj
    ja det var väldigt billigt? sen undrar jag hur det är om det verkligen är det bästa att ta två kattungar samtidigt. men det kanske är mer på hundvalpar man skall undvika det?
    angående det att siamesen har oriental i sig gör ju inget om det inte är så att du vill avla vidare på siamesen. då det just kan vara så att man helst vill ha endast siames bakåt i stamtavlan men för utställning och sällskap så spelar det väl ingen roll!
    lycka till med dina nya bebisar!!!

• Anderssonskan

Jag är säker på att uppfödaren är seriös, hon sitter med i en kattklubbstyrelse och verkar engagerad.

Sen så finns det tydligen vad jag sett uppfödare som inte blandar oriental med Siames och dom som blandar. Tydligen inte ovanligt att blanda, o i en kull kan man tex få 2 oriental o 3 siameser!

Jag tror att priset blev bra för att jag är vän med en annan uppfödare som kommer att hjälpa mig med råd o så, och min beskrivning om hur katterna kommer att få det hos oss kanske betydde mycket. Hur som helst så verkade hon jätte trevlig och mycket seriös.

Är så spänd inför mötet i morgon, och att få se alla hennes fina katter, hade bilder på miga på hennes hemsida och det man såg var kanonfint och bra.

• CeciliaBa

Det är nog bra att du tar två katter eftersom dom gillar att slingra sig runt varandra och sova/kela. Det är inte samma sak att som vi har det ha en siames och en huskatt. Men jag är så rädd att huskatten blir ledsen om vi skaffar en siames till....haha!!

• Anderssonskan

CeciliaBa

Nu åker vi.....håll tummarna

• CeciliaBa

Spännande! Du måste sätta in bilder i ditt galleri...blir så nyfiken! De små busarna kommer vara era vänner för livet! På gott och ont...haha!!

• Anderssonskan

Vilka fina kattungar ojoj

Har redan ev favorit, och vi har nog i stort sett bestämt oss!

Uppfödarna var jätte trevliga och seriösa.

Vi fick träffa varenda katt dom hade, och man hade en katt eller flera i knät hela tiden

Vilken trevlig katt siames är, så nyfikna, VARMA, lena och denna härliga svans som hade sitt egna liv.

Jag är frälst hahaha

Svar på tråden Ska titta på siames och oriental i morgon!