Får man inte äta salami som gravid?!?! Hjälp!!!
Har ätit pepparsalami och nu läste jag just en tråd där nån skriver att det kan vara toxoplasmos eller listeria i salami... Är det så??
Har ätit pepparsalami och nu läste jag just en tråd där nån skriver att det kan vara toxoplasmos eller listeria i salami... Är det så??
Ja, så är det..
Men jag skulle inte vara allt för orolig om jag vore dig.. Det troligaste är att det inte är någon fara!
Har aldrig hört...jag har två underbara barn och jag har ätit salami...
Du ska inte oroa dig för mycket :)
Men som sagt, oroa dig inte.. Det är ganska många som äter iaf!
ojdå, jag har ätit väldigt mycket salami, inte haft en tanke på att det skulle vara skadligt, kan dock tillägga att under min graviditet med min dotter, som nu är en underbar tjej på snart 4, åt jag tydligen en himla massa av det som inte rekomenderas här i sverige då jag födde i usa o tydligen varnar vi inte för samma saker :) överkonsumtion av ngt slag alls kanske inte är bra, med som pålägg på frukostmackorna tror jag inte gör ngn skada.
vad jag tror iallafall, oroa dig inte.
kramar
Lillisen: det där att salami är kallrökt stämmer inte - åtmnstone inte för alla salamisorter. Det finns de som är varmrökta och det är helt okej!
Jag har frågat runt och alla äter salami,har aldrig hurt att man inte får äta det.
Får och får...
Det finns ju vissa rekommendationer men det är ju inget man måste följa.
Nu har jag ätit salami i kubik och kvadrat både hemma och utomlands under större delen av mina 37 levnadsår ( ääälskar salami!) och har aldrig någonsin blivit sjuk av det. Så oddsen att man skulle bli det just när man är gravid ser jag som minimal. Men den finns där och därför tas det väl med i avstå-listan, antar jag.