• Gos Mys

Hjälp oss! Kan katter känna igen varandra efter ett år?

Hej!
    Med risk för att det blir lite långt så sätter jag igång att förklara.

Historien: Mars 2006 - Efter lång önskan och planering beslutar vi oss för att bli med katt, valet av ras föll på devon rex, och min sambos absoluta drömkatt skulle hellst vara vit oddeyed även om färg var av mindre betydelse när vi letade katt.
    Vi planerar att kontakta uppfödare via sverak för att tinga en kattunge. Vi längtar jättemycket och bara för kul kollar vi blocket för att få se lite bilder och kolla om vi hittar uppfödare där.
    Av en slump hittar vi en annons med två vuxna Devon Rex honor (kullsystrar), varav den ena är vit med ett blått och ett grönt öga (alltså oddeyed - min sambos absoluta drömkatt!!), den andra honan är röd med de vackraste klargröna ögon, poängen är att jag älskar just röda katter. Till synes verkar det vara en mycket seriös annons och vi sitter nu förundrat och kliar oss i huvet och funderar över om ödet existerar eller ej. Vi diskuterar ett tag och bestämmer oss för att ringa och få svar på lite funderingar.
    Nu visar det sig att den röda katten är såld (trotts att han krävde att dom skulle få följas åt eftersom att dom alltid levt med varandra under sina 4 levnadsår). Köparen ville tydligen inte ha den vita eftersom att hon var skygg och ägaren hade bråttom att bli av med dem pga flytt.
    Vi säger att vi ska återkomma, vi diskuterar och kommer fram till att vi hellre vill ge denna oönskade katt en ny chans, då vi kan garantera att hon får bo kvar här livet ut, vi känner också att vi kan ge henne ett kravlöst hem eftersom att vi redan har 4 pudlar som mer än gärna gosar med oss om inte hon vill ställa upp på det.
    Vi ringer upp igen och vi har nu blivigt kattägare, eftersom att katten befan sig 60 mil ifrån oss så arrangerade vi att han skulle lämna av henne till oss när han ändå på resande fot passerade våran stad.
    I April 2006 blev vi en Märta rikare.

Nutid: Allt har gått jättebra, med lite förståeelse och på hennes villkor så har hon blommat ut och blivigt väldigt tillgiven och social.
    Vi har under ett halvår varit i kontakt med en uppfödare för att köpa en kattunge, så att Märta ska få en annan katt att umgås med eftersom att hennes kontakt med oss ändå är ganska begränsad. Planen var ju från början att det skulle bli två katter, och Märta trivdes tydligen jättebra med en kompis, så vi ville ge henne det om det kan ge henne glädje.

Nu har jag suttit och nöjjessurfat på blocket igen och kollade på måfå en annons där det stog "Devon Rex" som rubrik.
    Det är två katter, en hona och en hane. Det första som slår mig är bilden, den röda honan är ruskigt lik samma katt som var med på bild när vi svarade på annonsen för snart ett år sedan. Hon hade en väldigt speciell typ av röd och var väldigt långhårig för att vara en devon, precis som på bilden med våran märta, även gröna ögon. När jag läser vidare stämmer allt, namn, ålder, vart hon bor, hon är steriliserad och har stamtavla.

Vi sitter nu här åter förundrade och ganska säker på att det är samma katt.
    Vi har diskuterat och vi känner att om det visar sig vara våran katts syster, så kanse det allra bästa vore att ta henne istället för att köpa en kattunge. Det viktigaste är ju inte att vi får en kattunge, utan vi vill ju ta det bästa beslutet för oss och våra djur.
    Det enda vi står lite kluven inför är att dom gärna vill att katterna ska följas åt då dom tycker om varandra. Och vi vill ju inte splitra på katterna och lämna den stackars hanen isf, men det känns lite mycket med sammanlagt 3 katter.

Våra frågor är då:

Är det bäst att återförrena Våran katt med hennes ev syster? Eller spelar det ingen roll, det har ju inte gått så jättelång tid, skulle dom känna igen varandra?

Hur ska vi göra?

• Svar på tråden Hjälp oss! Kan katter känna igen varandra efter ett år?
  • Egensinnig

Dom känner absolut igen varandra - katter kan känna igen människor efter flera år så det är jag övertygad om. Återförena!
    Lycka till

• Emilio Luciano

Hej Ja jag tror dom kommer känna igen varandra :) DOm brukar ju ha bra minne..

• Eeska

Orkade inte läsa hela historien men svarar på frågan om katter känner igen varandra: absolut. Hade ena katten bortsprungen i över ett år. Alla kände igen varandra, människor såsom djur!

• LPW

Jag har ingen aning om katter kan känna igen varandra efter så lång tid, men det känns onekligen som om ödet vill att systrarna skall återförenas . Jag tycker dock att ni skall ta den andra kissen också- vi har tre katter och jag tycker inte det är någon större skillnad mot att ha två, men skulle å andra sidan inte vilja ha fler än tre heller.

• Gos Mys

Tack för alla svar, vi känner också att det är det ända rätta att göra, nu när vi försäkrat oss om att dom faktiskt skulle känna igen varandra.
    Krukset är fortfarande tredje hanen, vi har redan 4 toypudlar en stor blandrashund, en kanin och en råtta Men men vi vill ju hellre ha honom än att han ska behöva byta hem ensam.
    Fortsätt görna svara på tråden, nu ska jag ringa på anonsen

• ming

Jag tror att de kommer att vara lite reserverade mot varandra i början, men att de ändå skulle känna igen varandra.
    Även om de inte skulle känna igen varandra skulle det bli lika "jobbigt" och lika mycket bråk med varandra i början som om ni skulle köpa en kattunge, och då kanske det ändå känns bäst med systern än en kattunge utan koppling till henne.

• Gos Mys

Nu är hon våran i alla fall
    Vi håller på och försöker lösa hur vi ska få hit henne bara.
    Men innom tre veckor så kommer hon hit i alla fall

• ming
    Gos Mys skrev 2007-03-11 19:40:33 följande:
    Nu är hon våran i alla fall Vi håller på och försöker lösa hur vi ska få hit henne bara.Men innom tre veckor så kommer hon hit i alla fall
    Jag tror att det kommer att gå bra. Som sagt, även om de inte skulle känna igen varandra kommer det ju bli lika mycket bråk som om ni hade köpt en kattunge. Det kan ju också vara så att de inte känner igen varandra till en början, men kommer på det sedan.
    Har ni fått det bekräftat att det var hennes syster? *hoppas hoppas verkligen att det är det*
  • LPW

Hur gjorde ni med hanen? *nyfiken*

• Gos Mys

Vi bestämde innan att vi skulle ta honom också eftersom att dom vädjade till köparen att dom skulle få följas åt, men när vi ringre så var han redan såld.
    hehe tydligen så var han mycket gosigare än honan.. Fattar inte hur vissa tänker..

• New Dawn

Vill oxå veta hur det gått!

• Calylite

Jag och min mor hade varsin unge från samma kull, en vecka efter de skilts satt vi ihop dem och de kände igen varann. Sen igen ett år senare men då spottade och fräste de mot varann och gillade inte alls sällskapet.

• Zenobia

ja det gör dom =)

ja hade mina katter som små tillsammans med ett par andra kattungar. och dom kännde igen varandra när dom sågs 3 år senare. visst hade dom lite respekt mot varandra och var lite rädd men dom visst vilka dom var. Ändå var dom bara4 månader och dom andra 6 månder.
    Till och med mig kännde dom igen 3 år senare =)

Nu idag så bor en av dom katterna med min mamma, men dom ses med några månaders mellanrum utan några problem alls.

• kantarellkisse

Jag vete sjutton om de alltid känner igen varandra. Min crex Tamlin och mammas Saga skildes åt vid 6 års ålder för att pensioneras i våra hem. Julen efter, alltså 6 månader senare - kommer jag och mina monster hem till mamma. Tamlin sjavar direkt mot Saga, lycklig kille. Och Saga slåss. förtvivlat. Hon verkade inte alls fatta vem denne påflugna kisse var (hon är alltid lite fånig och fräsig men alla andra katter backar ju...) Men kanske är det bara en c.rex med liten hjärna? Tamlin verkade ju onekligen begripa...

• Gos Mys

För er som är nyfikna på hur det gick!
    Det var hennes kullsyster, den 25/3 åkte vi från gävle till östersund för att hämta henne.
    Första kvällen när vi kom hem fräste dom lite åt varandra, de två dagarna som följde satt dom i varsin ände av kökssoffan och stirrade på varandra, tredje dagen fan vi dem ihopriglade i en stor kattklump tillsammans på kökssoffan och sedan dess går det inte att skilja dem åt. Dom är ALLTID med varandra, när dom äter, när dom går på toa, när dom sover, när dom går en runda i lägenheten och kollar läget, när dom leker, största delen av dygnen ligger dom på kökssoffan och tvättar varandra, gosar och "pratar". Om dom försvinner utom synhåll för varandra (väldigt ovanligt) så ropar dom tills dom ser varandra igen.

Det är ett av dom bästa beslut vi någonsin tagit och vi är jättenöjda för båda katternas och för vår egen skull.

• tintilar

Katter känner igen varandra, helt klart. Dock vet jag inte om det kan vara olika beroende på hur gamla de var när de skiljdes och hur länge de varit ifrån varandra. Min katt flyttade till oss när hon var 12 veckor och långt senare träffade hon på sin "lådsas-storasyster". De reagerade först som om de träffade på en främling men så måste de ha känt igen lukterna eller ngt för plötligt kände de igen varandra.

Svar på tråden Hjälp oss! Kan katter känna igen varandra efter ett år?