• Anonym

Rutten tand som fick dras ut hos en 3-åring?

Jag har en väninna vars 3-åring fick dra ut en tand som var helt genomrutten. H*n sövdes i samband men ingreppet och hade jätteont efteråt.
    Jag har funderat mycket på det där. Jag frågade henne en gång hur det blev så och hon svarade snabbt att det vet man inte. Det gör mig så himla nervös.
    Hon påstår att de borstar tänderna mycket noga morgon och kväll så hur kan det bara BLI så?
    Jag borstar också mitt barns tänder morgon och kväll men det händer att vi glömmer någon gång när vi har bråttom på morgonen. Snart är det dags för kontroll och mitt barns tänder ser fina ut, absolut ingen som verkar rutten men hur vet man?
    En skillnad mellan våra barn är mängden socker de får i sig. Mitt barn får t.ex. osötat bröd, färska bär och frukt i stället för sylt, fil utan socker i stället för fruktyoghurt, h*n får kakor och bullar bara ibland (jag köper aldrig hem sådant så det blir på kalas t.ex.) och aldrig smågodis.
    Min väninnas barn får chokladpuffar i filen varje morgon, saft och godis varje helg. Min väninna verkar inte ha någon koll på näringslära och när barnet vägrar äta så slipper h*n.
    Som ni förstår så vill jag inte ta upp det här med väninnan igen, det är så himla känsligt. Hon är en bra engagerad mamma men vet som sagt inte så mycket om mat och farorna med socker.
    Kan det vara därför hennes barns tand ruttnade eller kan det bero på annat?
    Jag känner mig elak som tar upp det men jag är orolig för att mitt barn ska få samma problem, eftersom hon hävdar att de också borstar noga, och om man inte vet vad det beror på så vet man ju inte hur man ska undvika problemet. Det måste vara läskigt för ett så litet barn att gå igenom ett sånt ingrepp. Hon berättade att h*n var alldeles drogad av smärstillande.
    Är det någon här som varit med om samma eller som vet vad det beror på?

• Svar på tråden Rutten tand som fick dras ut hos en 3-åring?
  • Angeliqan

Kan kanske bero på dåliga tandgener, dålig kost eller dålig tandborstning. Eller en kombination av allt.

Kanske din väninna vill framstå i bättre dager genom att säga att de borstar tänderna morgon och kväll, fast det egentligen inte är så. 

• Fastidious

Alltså.. Var den död eller var det kariesangrepp i den så att den var helt förstörd? En tand kan ju dö av andra orsaker än tex socker..

Man kan slå sönder en tand också så att den dör.. det har min sambo gjort. Och det är ju inte ovanligt att småbarn ramlar och har sig..

• Brin

När vår yngsta slog ut en tand blev vi tillsagda att vara uppmärksamma på de omgivande tänderna. De kunde ha blivit skadade och 'dö'. Tanden/tänderna skulle då börja ruttna och måsta tas ut. Tur i oturen så klarade sig de övriga tänderna.

Jag skulle tro att dinväninnas barn vid något tillfälle slagit i tandn och den 'dött' och därmed ruttnat.

Jag tror inte att en tand kan börja ruttna p.g.a bristande tandhygien.

• Danssnuttan

Min son slog ut en tand för snart en månad sedan. Tandläkaren sa då att vi skulle hålla koll på tanden bredvid så att den inte mörknade. Det var ett tecken på att den dött och måste dras ut. Det kan bli så om de slår i en tand. Då dör roten och självklart även tanden. Det behöver inte ha med kost eller tandborstning att göra.

• Anonym (....)

Det behöver inte alls vara så att det beror på skillnaden med mat osv.
    Min kompis lillebror fick också sövas när han var i 3årsåldern, och operera bort de 2 främsta tänderna i överkäken. Tandläkarna visste inte varför de hade dött.
    Och mamman var väldigt noga med tandborstningen, och de åt "bara" nyttigheter.

• Mrs Moneybags

Godis och saft varje helg borde inte ge ruttna tänder. Ibland har en person bara risiga tänder från början. Jag har borstat lika mycket som mina syskon och en av oss har noll hål, jag har haft 2-3 under livet och de andra två massor. Ändå är det jag som äter mest sött. Man är född med en viss tandkvalitet.
    När jag var barn åt vi dessutom sött jämt och ständigt: nyponsoppa med biskvier, kräm med mjölk och annat som man på den tiden tyckte var mellanmål.

• Majsan70

Min dotter har fått dra flera tänder....inte för att hon har dålig tandhygien utanför att hon lätt får infektioner. Infektionerna går ner i tandköttet o vidare in i tanden o vips så är det illa.
    Det behöver inte alltid vara dålig skötsel som innebär angrepp. Saliven är en stor del av det hela oxå.

Sen vad det har med saken att göra att barnet slipper äta om det inte vill ha, det fattar jag inte? Menar du att man skall tvinga i barnen maten?

Allt man äter fräter på tänderna, det man skall vara noga med är att inte småäta eftersom saliven inte får en chans att neutralisera i munnen då.
    Godis går oxå utmärkt att äta om man äter det i samband med en annan måltid då syreangreppet redan startat. Får sen munnen vila så neutraliseras det hela. Borstar man sen tänderna ordentligt morgon o kväll så bör man inte få några större problem.

• C r e d o

Bakterihalten i munnen är olika hos alla människor, jag har extremt lätt för att få hål, har i princip lagat varenda tand i hela munnen flera gånger (inte framtänderna). Detta trots god munhygien. Får utskrivet stark fluorsköljning på recept. Som vissa säger: man kan ha starkt saliv vilket gör att angreppet på tänderna blir värre än för andra. Det kan nog vara en förklaring för treåringens del.

• palmblad

Kanske barnet tar nån kronisk medicin som orsakar detta? Håller med övriga om att slag på tänderna kan få dem att dö.

Svar på tråden Rutten tand som fick dras ut hos en 3-åring?