Rutten tand som fick dras ut hos en 3-åring?
Jag har en väninna vars 3-åring fick dra ut en tand som var helt genomrutten. H*n sövdes i samband men ingreppet och hade jätteont efteråt.
Jag har funderat mycket på det där. Jag frågade henne en gång hur det blev så och hon svarade snabbt att det vet man inte. Det gör mig så himla nervös.
Hon påstår att de borstar tänderna mycket noga morgon och kväll så hur kan det bara BLI så?
Jag borstar också mitt barns tänder morgon och kväll men det händer att vi glömmer någon gång när vi har bråttom på morgonen. Snart är det dags för kontroll och mitt barns tänder ser fina ut, absolut ingen som verkar rutten men hur vet man?
En skillnad mellan våra barn är mängden socker de får i sig. Mitt barn får t.ex. osötat bröd, färska bär och frukt i stället för sylt, fil utan socker i stället för fruktyoghurt, h*n får kakor och bullar bara ibland (jag köper aldrig hem sådant så det blir på kalas t.ex.) och aldrig smågodis.
Min väninnas barn får chokladpuffar i filen varje morgon, saft och godis varje helg. Min väninna verkar inte ha någon koll på näringslära och när barnet vägrar äta så slipper h*n.
Som ni förstår så vill jag inte ta upp det här med väninnan igen, det är så himla känsligt. Hon är en bra engagerad mamma men vet som sagt inte så mycket om mat och farorna med socker.
Kan det vara därför hennes barns tand ruttnade eller kan det bero på annat?
Jag känner mig elak som tar upp det men jag är orolig för att mitt barn ska få samma problem, eftersom hon hävdar att de också borstar noga, och om man inte vet vad det beror på så vet man ju inte hur man ska undvika problemet. Det måste vara läskigt för ett så litet barn att gå igenom ett sånt ingrepp. Hon berättade att h*n var alldeles drogad av smärstillande.
Är det någon här som varit med om samma eller som vet vad det beror på?