• Mia41

    Vilken åldersgräns har er klinik i Sverige för IVF?

    Jag och min man går på Carl Von Linné kliniken i Uppsala. Dom har satt en gräns på 42 år. Men om vi misslyckas med vår FET så vill vi gärna göra en ny IVF, fast då är jag för gammal för min klinik...

    Undrar därför vilken gräns andra kliniker i Sverige har?
    Skulle vara jättebra veta vilken som tar emot ifall man är över 43 år.

  • Svar på tråden Vilken åldersgräns har er klinik i Sverige för IVF?
  • HanneH

    Sofiahemmet har ej fyllt 43 år. Kan någon enstaka gång göra undantag.

  • Mia41

    Enligt Carl Von Linnés hemsida så skriver dom att en äldre kvinna kan ha bättre förutsättningar en än ung kvinna och hennes äggstockar är av bättre kvalité. (Vilket sunda förnuftet säger...) Men ändå sätter dom en gräns... Tycker det är fånigt med gränser om det bevisligen är så att dom kan se man har funktionsdugliga äggstockar och möjlighet få barn, om än små chanser.
    Eftersom det är vi själva som bekostar behandlingen så tycker jag det är upp till oss. Eller hur?

  • lillrumpan

    De kanske har satt gränsen för nya patienter och det kanske inte gäller de som redan har påbörjat behandling/ är inne i svängen?

  • Mia41

    Ingen aning. Har mailat CvL för att höra om det. Får hoppas dom tar in efter 43 år också...

    60talist, vart ligger Callanderska för någonstans? Aldrig hört talas om.

  • pavi

    Hej!
    Jag gick på Cvl år 2005. Jag var 42år och 5mån när jag började. Jag gjorde 3 st IVF, vid den sista var jag 43år och 3mån. Jag tror att jag även hade fått gjort lite senare om jag hade velat.

    Är man redan patient är de inte lika hårda på gränserna.
    Vi skulle senare ha gjort FET, och det hade inte varit några som helst problem.
    Nu blev jag lyckligtvis gravid naturligt och behövde inte det.

    Så prata med dem, jag tror inte de är omöjliga!
    Lycka till.

  • MoMJoJ

    På MammaMia i sthlm fick vi höra igår att det var bråttom för oss, jag är 43 och han sa att gränsen var 44. Jag vet intr var han menade då men lovar återkomma så fort jag vet. MoMJoJ

  • Nejsan

    Hej!

    CvL har 42 år, om man inte redan har barn genom IVF. Har man det får man fortsätta.

    Dock sa min läkare när vi var där för vårt senaste FET, att det finns inte en enda kvinna i Sverige som fött barn efter IVF med egna ägg efter 44 år.
    Detta när vi frågade om han tyckte det var värt för oss att göra ett nytt fullt IVF (jag är 43). Det var ett nedslående svar och jag blir väl värsta humörsänkaren i tråden, men så sa han, och det är ju lika bra att vara realist.
    Tyvärr.

    Nejsan

  • HanneH

    Nejsan - inte en enda som fått barn efter det att kvinnan fyllt 44 år eller efter hon fyllt 45?

  • HanneH

    Förtydligande av frågan ovan: Nejsan - Är det inte en enda som fått barn efter det att IVF gjorts när kvinnan fyllt 44 år eller efter hon fyllt 45 år?

Svar på tråden Vilken åldersgräns har er klinik i Sverige för IVF?