• Sarah å Leia

Tvätta matta i tvättmaskinen?!

Som rubriken lyder, kan man det fast det står handtvätt?!
    Litens matta har blivit blääärk, så den behöver sig en omgång i maskinen, men risken finns kanske att den förstörs? Ngn som vet???

Mamma till världens bästa Leia
  • Svar på tråden Tvätta matta i tvättmaskinen?!
  • mamma37

Vad är det för sort??

Jag tvättar i maskin fastän att det står handtvätt! Tar det då på skonsam tvätt, 30 gr. och kort centifugering!! No problems än så länge

• Sarah å Leia

En barnmatta med 100% polymid (?), tyvärr har vi inte 30 gr på maskinerna men har dock ett kort program på 40 som man nästan kan säga som är som 30 (kanske).
    Jag tänker mest på det som är under mattan, kan det brännas? (detär ngt gummi grejs)

• Lolagumman

det beror ju lite på hur stor och tung mattan är också. En jättematta är inte så bra att tvätta i maskin. När den blir blöt blir den ju jättetung och maskininen kan komma i obalans och förstöras

• mamma37

Lolagumman : håller med!

Gummi på undersidan hmmmm det kan ju förstöras har ingen erfafenhet med en så´n matta.......

• Mamsis

Köp skumtvätt istället.
    Bara att spruta på och gnugga in sen dammsuger man bort det.
    Mattor med gummi under brukar släppa gummi som täpper till maskinen och sen blir mattan ännu äckligare iom att gummit lossnar i små bitar.
    Farligt för barnet med om det stoppar gummit i munnen.
    MEN dammsug mattan riktigt ordentligt och häng den gärna på vädring innan du lägger in den i rummet igen.

• Sarah å Leia
    Lolagumman skrev 2007-03-11 10:23:59 följande:
    det beror ju lite på hur stor och tung mattan är också. En jättematta är inte så bra att tvätta i maskin. När den blir blöt blir den ju jättetung och maskininen kan komma i obalans och förstöras
    Maskinen är det ingen fara med, den klarar det, för det är ingen jätte matta
    (är en prinsess matta från toysrus)
  • Sarah å Leia
    Mamsis skrev 2007-03-11 10:26:50 följande:
    Köp skumtvätt istället.Bara att spruta på och gnugga in sen dammsuger man bort det.Mattor med gummi under brukar släppa gummi som täpper till maskinen och sen blir mattan ännu äckligare iom att gummit lossnar i små bitar.Farligt för barnet med om det stoppar gummit i munnen.MEN dammsug mattan riktigt ordentligt och häng den gärna på vädring innan du lägger in den i rummet igen.
    Vad är skumtvätt?
  • Sarah å Leia

Mamsis.. vad är skumtvätt? (förlåt om jag upprepar mig, men tänkte mest om det var ngt man kunde köpa i affären så kanjag ju göra det när jag snart ska ner)

Svar på tråden Tvätta matta i tvättmaskinen?!