• Nadjis

Hur få bort sorkar och kan min humle överleva?

Nu är jag så trött på alla sorkar. De förstör min gräsmatta. Jag krattar över högarn men det blir bara fler och fler. Gräsmattan ser ut som en åker! Vad kan jag göra för att bli av med dem?

Sen undrar jag en grej om min humle. Har en underbar humle som klättrar kring en påle. Men Pålen har gått av nu när det blåst. Kan jag bara sätta dit en ny påle, tror ni den överlever? Jättetack på förhand för ev svar. Börjar bli desperat och överväger att köra ner en bazoka (ursäkta ev felstavning) i gräsmattan för att bli av med sorkjävlarna!

• Svar på tråden Hur få bort sorkar och kan min humle överleva?
  • Nadjis

Puffar, jag MÅSTE ha råd!

• Fenja

Vänd dig till Anticimex så kan du få råd om hur du blir av med sorkarna. Skaffa katt fungerar också bra.Det finns också vissa medel man kan prova med, kolla i större trädågrdsbutiker, men det funkar kanske inte alltid så bra.
    Din humle kommer att klara sig fint, det är ett riktigt ogräs!

• ALJO

Humlen överlever helt säkert, den vissnar ner varje år, så den skall ändå kapas varje vår.
    Ang sorkar så rekommenderar jag sorkfällor, det finns slagfällor som man stoppar ner i hålet, och burfällor som fångar dom levande. Gillras med morot tex, mums tycker dom. Granngården brukar ha bra fällor. (Eller skaffa ett par katter)

• Nadjis

Jag har katt, men han är för slö för att fånga sorkar. Hade en superkatt förut men hon blev dessvärre påkörd och dog i höstas Ska köpa lite sorkfällor! Ska jag klippa ner humlen då, eller skulle jag gjort det i höstas kanske? tack för svaren!

• sparveln

Klipp ned humlen nu bara och sätt ned en ny stör den kan klättra på, det är inga problem. Den där förbaskade växten den klättrar och slingrar högt och lågt i vår trädgård vare sig jag vill eller inte !

Svar på tråden Hur få bort sorkar och kan min humle överleva?