detta med bastu-värme o feber
Olika riktlinjer för om d e skadligt eller ej på barnet att utsätta det för värme. Är det någon som vet hur det ligger till om man tex ligger i steker sig i tropisk sol, på rygg då?
Olika riktlinjer för om d e skadligt eller ej på barnet att utsätta det för värme. Är det någon som vet hur det ligger till om man tex ligger i steker sig i tropisk sol, på rygg då?
Man kan ju vara i solen men det e väll detta att man kan ha pigmentfläckar som blir och aldrig går bort. För tänk på dom som bor i dessa länder då. Eller nyss flyttat till värmen?
Jag har läst nånstans att efterssom kroppstemperaturen redan är förhöjd under graviditeten ska man inte höja den ytterligare i bastu mer än 10 min åt gången för då kunde det vara skadligt för barnet om det var i så hög värme för länge... men jag vet inte...
Jag satt i bastun massor när jag väntade min dotter, inte lånda stunder, men ändå. Hon var fullt frisk när hon föddes.
Å andra sidan, bara för att det funkar för en person betyder inte det att det är så det är för alla. Inte illa menat, men det gör liksom ingen regel.
Det står ju att man inte ska förhöja kroppstemperaturen i böcker? Och att feber kan påverka? Då bör man kanske inte överdriva iaf... EN sommar klarar man väl utan att sola!
Det står även i vårdguiden att det är okej att sola när man gravid, men man vara försiktig pga. pigmentförändringar. Läste också att bastu går bra, men korta stunder och att man måste komma ihåg att dricka mycket.
Min bm sa att man inte ska sola solarium därför att fostret inte bör utsättas för värme.
har också hört en massa olika saker från både bm och andra angående värme. Det verkar ju bara så himla ologiskt att bastu eller sol eller solarium skulle göra det varmare inne i livmodern. Mina tarmar lir ju inte varamare av att soal så varför skulel det vara skillnad på olika inre organ. kroppen är ju bra på att reglera temperaturen inne i kroppen och funkar inte det har man ju feber.
Att vara i värme är bra att undvika för sin egen skull tror jag, att man inte ska belasta kropepn ytterligare med vätskebrist osv. många länder är ju väldigt varma och de kvinnorna som bor där har ju inte alltid tillgång till A/C precis.
jag skulel gärna vilja ha källor på att det skulle vara skadligt med sol/bastu/solarium, och det räcker inte för mig att en bm sagt det. de bm jag träffat har haft fel om en massa saker samt kommit med en rad hemsnickrade husmorstips kan jag säga.
man behöver ju inte steka si i solen eller bastu i felra timmar, men det är väl inte bra för någon?!
ni får ha överseende med alla slarvfel i min text. borde korrläsa innan jag postar.