• myskatt

Har du torktumlare?

Du som bor i villa, har du torktumlare? Vad kör du i den i så fall? Hur mycket el går det åt till en omgång?

Funderar på att skaffa en men det känns som om den mest blir stående. Handdukar och lakan kan jag tänka mig att köra och dessa torkas iaf ute på maj-oktober typ.

Är det värt 5000:- ?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Svar på tråden Har du torktumlare?
  • Mika86

Vi bor iofs i lägenhet men vi tumlar nästan allt.
    Handdukar o badlakan bli jätte mjuka, när vi flyttar till hus så ska vi köpa en tumlare

• Needy

Det är det verkligen värt..alla dessa underkläder, handdukar o lakan...blä för o hänga...jag tycker det är super. Köp en energiklass A, så drar den inte så mycket!

• jummie

Ja torkttumlaren är för mig en nödvändighet om man har barn o mkt tvätt.

Jag kör lakan, handdukar odyl ej kläder. Att ha dessa hängades inne är inte att tänka på då är det lätt värt 5000 kr för att slippa det

Speciellt tacksam för torktumlaren har jag varit då vi har haft magsjuka eller läckande blöjor då man måste tvätta lakan, kuddar och täcken. Då är allt torrt samma dag o man slipper ligga med en filt utan kudde på natten

• myskatt

Jag är för snål för att köra allt . Det går åt el så det räcker och blir över iaf.

Men just nu itter jag med en enorm hög med lakan som behöver tvättas. Kan dock inte hänga mer än max en tredjedel. Är även för snål för att köra halvfulla maskiner .

• Snirkel

Japp, kör underkläder, sockar, handdukar, sängkläder, t-shirts och det mesta som är "torktumlarsäkert". Jag har inte kollat hur mycket mer ström det går men jag tycker att det uppväger strulet med att hänga tvätten. Vi har tvättstugan i källaren och där är det ganska svalt när det är kallt ute. Vi har en enorm tvättstuga men det blir så fuktigt där när det är kallt att tvätten tar flera dagar att torka. Vi skulle kunna installera fler element och en luftavfuktare men även det kostar pengar att hålla igång så vi tjänar nog på torktumlaren i alla fall.

• Mammatillfem

Ja.
    men den använder vi inte så ofta,ibland om vi har mkt som snabbt måste torka bara,och om det kanske är mkt lakan/handdukar/underkläder.

Hänger nästan alltid upp kläderna på tvättställningen vi har inne.

• myskatt

Vi har en luftavfuktare men jag tvivlar på att den drar så mycket el som en tumlare.

• jummie

MEd tanke på hur länge som du måste köra luftavfuktaren för att få tvätten torr i jmf med en torktumlare så tror jag inte att du tjänar på det..

En torktumlare i A-klassen förbrukar ju inte så mkt heller.

Det ska finnas en sida på nätet där man kan se hur mkt ström som går åt till disk, tvätt o tork..ska se om jag hittar den!

• Linda1976

Ja, och torkskåp (som mest används som torkställning). Jag kör handdukar och lakan i den, nångång strumpor och makens skitkläder som han typ meckar i garaget i och som det inte är så noga med.

Känns inte som om jag vill vara utan.

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • mina71

Vi har så hårt vatten att handdukarna skulle brytas vid vikning om jag inte torktumlade. Sen hade de inte blivit mjuka, utan häärligt riviga!

• myskatt

Tack för alla komentarer, ska fundera vidare .

• Ms Leia

Vi har, men jag har inte använt den mycket. Tvättar en tvätt och hänger på ett sånt hopfällbart tvättställ. Sedan tvättar jag nästa, och då vikar jag in den torra.

Vill jag tvätta alla maskiner på en dag, då måste jag torktumla.

♥♥ Vecka 33, en liten flicka ♥♥
  • JCA

Vi hade inte klarat oss utan torktumlaren! Vi fick den av mamma och pappa för några år sen. Har ingenstans att hänga tvätten som det är nu och det mesta luktade sunkigt eftersom det tog sån tid att torka.

Jag kör det mesta i den... Jeans, sockar, trosor, kallingar, mjukkläder, t-shirts... Det enda jag itne kör är väl endel av barnas kläder och så lite finare kläder.

• NALLEB

Har en torktumlare. Som står i mitt torkrum,som vi inte ens har kopplat in. Vi använde den lite innan vi flytta de hit(6mån sen),men nu så används den inte alls. Det enda som jag torkade i den var handdukar,pyjamaser å underkläder och strumpor. Inte alls värt pengarna tycker jag.

• allin

Jag har torktumlare och kan inte klara mig utan.
    Vet inte vad den gör på räkningen, har alltid haft den.

Vi tvättar nästan varje dag och då kan inte allt få plats att hängtorka.

LEVE TORKTUMLAREN!!

~~ my kids are my life ~~
  • myskatt

Äh! Min man tycker att en tumlare är onödigt .

Han tyckte den drar för mycket el, på en timme tumling kan man låta luftfuktaren gå i ett helt dygn.

Vi får se till hösten för snart går det att häng ut iaf! Eller kolla på en begagnad kanske så inte själva inköpskostnaden är så mycket.

• musli

Hohohooo! Vi har torktumlare (köpte begagnad kondenstumlare) och här tumlar vi ALLT utom ylle, ull och siden, silke... Typ... 

//heavy metal-mamma...
Svar på tråden Har du torktumlare?