• Mary Cherry

Kompakt kladd-/chokladkaka

Jag är sugen på kladdkaka, eller heter det chokladkaka(?) , fast den ska var så där kompakt som de är på restaurang. När jag gör kladdkaka blir den tunn och okladdig och ibland till och med torr, fast jag har testat olika recept. Hur gör man kompakt och kladdig kaka???

• Svar på tråden Kompakt kladd-/chokladkaka
  • MeMayo

Kan vara det att du använder en för stor form. Ta en mindre form så att kakan blir "tjockare" då blir den kladdigare oxå.

• Fru Indosaurie

som sagt så hänger allt på formen, den får inte vara för stor, och grädda inte så lång tid som står i recepten, jag har aldrig misslyckats med en kladdkaka.

• MittAndraJag

Torr blir den om man har den för länge i ugnen. Har tyvärr iget bra recept här...

• MittAndraJag

Fru Indosaurie hann före där Jag misslyckades i förra veckan min kladdkaka började nästan brinna i ugnen fast jag gjorde precis som vanligt

• Mary Cherry

Eftersom jag inte har nån jätteliten form så kanske man kan göra dubbelt så mycket smet?

• Mary Cherry

Och så blir det ju mycket mer kaka.

Vilket är det bästa receptet då? Jag har ju flera olika, men jag och en kompis kom fram till att många ägg är bra, annars blir det inte lika kladdigt.

• Fru Indosaurie

En av mina bästa kladdkakor är utan ägg så det tycker jag inte alls stämmer!
    Hur lätt som helst
    Chokladkaka utan ägg (kladdkaka)

150 gr smör
    2 msk ljus sirap
    3 dl socker
    3 dl mjöl
    1 dl (rågad) kakaopulver
    1,25 dl vatten eller mjölk eller grädde

175 grader, ca 20 min.

Smält smöret och blanda i allt. Tilsätt vätskan till sist.

Men absolut inte för stor form

• saker

Mitt absoluta favoritrecept på kladdkaka skiljer sig rätt mkt, men vill du prova det är det supersmarrigt!

125 g smör/margarin (smält)
    2 ägg
    2½ dl socker
    5 msk kakao
    1½-2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt

rör ägg och socker, blanda i alla torra ingredienser och sist smöret. lagom till en vanlig rund springform (ikea´s el ica´s t.ex.)

175 grader, 20 min

• Mary Cherry

Synd att jag inte har nån sirap hemma, skulle vara kul att prova utan ägg.

Svar på tråden Kompakt kladd-/chokladkaka