• gookie

mördarsniglar

Jag har en himla massa mördarsniglar som jag nog tyvärr får lära mig att leva med Men jag vill så gärna kunna ha lite sallad mm. Har ni något bra förslag på hur man kan göra?Planterade i pallkragar förra sommaren men det gick inte det heller strödde salt runt men de hittade dit ändå:-/

• Svar på tråden mördarsniglar
  • Honeymother

En granne vi hade hällde ut ättikssprit blandat med vatten runt det han planterat. Jag vet inte alls om det fungerar själv, har aldrig testat, men hans blommor lyckades i alla fall hålla sig vackra. Kan ju vara värt att prova.

• Grannen

Detta året ska vi prova med att plantera upp på väggen. Krukor på hyllor, blomsterlådor och en del på balkongen. Hängtomater, buskpaprika och annat som blir hängande och buskigt passar ju bra då man sätter upp det på väggarna. Ska även testa att ha en kruka med tomater uppepå en gammal stol. Så kan vi flytta den efter sol och på kvällen när svinen kommer fram kan man antingen flytta in plantan eller sätta den på ett ställe där sniglarna inte trivs så bra. Vi kommer dessutom ha snigelstaket och snigelströssel för att försöka få död på så många som möjligt. Förra året kunde vi VARJE kväll plocka runt 300 st! Snacka om att de erövrar hela trädgården. Nu har vi rensat bort lite växtlighet där de trivs så vi hoppas att det ger resultat!

• gookie

mumlin jag har också funderat på att göra det, även sallad i balkonglådor. Ser nog dumt ut med sallad i blomsterlåda men den får väl hänga bakom stallet där ingen ser Ja vi har också jättemycket. Vår ena hund gillar att rulla sig på gräsmattan och har ofta kommit in med snigelslem även kaninerna har haft i pälsen. Vi har också överflöd det går inte alla att kontrollera dom. Kul nu när vi ska få barn då får man hålla undan barnet när det börjat gå, kommer ju inte att kunna gå barfota på gräsmattan direkt

• Essi73

Åh Gud jag blir alldeles tårögd, har världens jäkla fobi för sniglar! Vart bor ni tjejer? Vi skall flytta till hus i april och jag ser att mina drömmar om en fin trädgård nog får gå i stöpet. Beträder ta mig f*n inte den gräsmattan jag inte!

Mumlin 300 st, trehundra sniglar varje kväll? *Jag dör*.

Nog MÅSTE det finnas ngt medel att ta död på dom med?

• Grannen

Essi73: Tyvärr så finns det inget som är superbra. Det enda är att plocka, plocka, plocka och återigen plocka. Trodde att jag skulle spy de första gångerna men nu har jag vant mig! Plockar i mjölkkartong men en stekpincett så att jag slipper alla kontakt med slemmet.

Bor i västsverige, men det dröjer inte länge innan stora delar av sverige har det då det fljer med plantor och jord och dessutom så förflyttar de sig ca 800 m per år!

Ett tips är att inte ha det för grönskande, inga stora bestånd med ormbunkar och slyväxter. Trädbuskar är bra, vi har krusbär på stamm och det fungerar bra. Man får prova sig fram vilka växter som de inte käkar upp. Ganska tråkigt när man köpt växter för flera hundra och sedan så kommer man ut på morgonen och hälften är helt borta!

• Essi73

Mumlin... tack för tipsen! Jag dör jag dör jag dör.
    Det är verkligen hur sjukt som helst i vilken fart de förökar sig. Den torra sommaren här i Sthlm förra året gjorde att vi slapp äcklena på gräsplätten mestadels. Men ack, sen när regnet kom så kom dom, och vi bor nästan mitt inne i stan! Jag får ladda mentalt för vårt hus ligger en bit utanför stan, bara att förbereda sig.

Åter igen, tack för tipsen!

• virre27

Öl de drar sej till öl. Ställ ut kärl med öl så drunknar de i ölen.
    Lycka till

• Modesty2000

Jag bor i Sollentuna utanför Stockholm och vi har såååå mycket mördarsniglar. Varje kväll gick mannen ut med stekpinsett och plockade sniglar tills han stupade...ibland varierade han sig med att klippa dem mitt itu med sekatören...mina små kusinbarn ÄLSKADE att titta på, de letade upp dem på tomten och vrålade "klipp den, klipp den" varje gång :D! Öl kan funka men de små snusken är kräsna, funkar bara med starköl...
    Vi hittade till slut ett medel som Coop sålde som vi strödde ut på strategiska platser...typ runt trädgårdslandet och det funkade men kostade multum...

Svar på tråden mördarsniglar