Primolut Nor - Gravid - Fosterskador??? Snälla, hjälp!
Ska försöka fatta mig kort.
Jag bor i ett annat land än sverige. När mina minipiller hemifrån tog slut gick jag ner till apoteket och bad om nya, jag hade min gamla box med mig och farmacisten gav mig något som heter Primolut Nor. Jag tyckte att paketet såg konstigt ut, det innehöll bara 20 tabletter och inga dagar fanns märkta på baksidan, men farmacisten vidhöll att detta var preventivmedel. Jag kom hem och berättade läget för min pojkvän som i sin tur ringde sin faster som också jobbar på apotek, hon gav samma försäkran, ja, primolut nor är preventivmedel, bara kör på.
Ok, jag borde gått till en gyn, jag vet, jag vet, men det ärlätt att vara efterklok.
Nu har jag blivit gravid vilket intevar hela världen, även om vi tyckte det var märkligt. Vi är glada och ska behålla barnet. Så vi har varit hos vår doktor som förvånat upplyste om att 'Primolut Nor är INTE preventivmedel'. Nähä, tänkte vi och begav oss hemåt, smått förvirrade.
Sen läste vi i instruktionerna och det är nu vi har nlivit riktigt rädda. Det stär att man absolut inte ska ta Primolut Nor vid graviditet då det kan orsaka fosterskador, på nätet hittade jag vidare att kvinnliga foster kan maskuliniseras vid användning av Primolut Nor. Jag slutade ju inte ta dem förrän jag visste att jag var gravid, vilket innebär att fostret har blivit utsatt i 4 veckor!
Finns det någon som vet mer om vilka skador som kan uppstå? Hur vanligt det är? Hur orolig jag behöver vara? När kan man få reda på om nåt är fel? Och hur? Fostervattensprov?
Allt ni vet om primolut Nor vid graviditet är av värde!
Jag är nu i v 9.
Och jo, visst ska vi ringa läkaren, men idag är det söndag, och jag kan inte vänta till imorgon.
Tack!