• Anonym

gynekolog eller barnmorska?

lite dum fråga men vem ska jag kontakta egentligen? en gynekolog eller barnmorska? är det samma sak? de som sitter på den lilla vårdcentralen och pratar med gravida kvinnor, ger ut preventinmedel, skriver ut p piller, är det barnmorskan? vart finns gynekolog?
    vart ska jag ringa när jag vill undersöka mig för att kolla om jag ens har ägglossning? Har ingen mens efter jag slutat med p piller..

• Svar på tråden gynekolog eller barnmorska?
  • mikka83

Min gyn är utbildad barnmorska. Men jag tror att det finns de som är enbart gynekologer. Jag skulle ha ringt gyn.

• Anonym

En barnmorska är en vidareutbildad sjuksköterska medan en gynekolog är en vidarutbildad läkare.

Om du vill kolla om du har ägglossning så är det bättre att gå till läkaren som kan undersöka dig och ev ta prover eller vad han/ hon vill.

• Anonym

Titta på gula sidorna under gynekologer tex.

• Anonym

Om det är just ägglossningen du undrar om kan du köpa ÄL-stickor på apoteket eller via nätet.

• Anonym

när någon säger att de ska till "gyn" menar de då sin barnmorska?
    Är det dyrt att gå till gynekolog om man inte går till "barnmorskan" som är nere på lokala vårdcentralen?

• Anonym

jag har nämligen inte någon fast läkare då jag inte bott på min ort så länge..

• Anonym

Finns det en Gynmottagning på ditt lokala sjukhus föreslår jag att du ringer dit så hjälper de dig. Där jobbar både barnmorskor och gynekologer.

De som håller till på vårdcentraler är barnmorskor, om du hellre vill ringa dit så kan de säkert hjälpa dig vidare om du behövar.

Ett besök på Gynmottagningen på sjukhuset kostar som ett vanligt patientbesök (typ ca 200 kr tror jag).

• Anonym

tack tack så mycket för hjälpen.
    Jag är just nu så orolig att jag inte kommer kunna bli med barn att något är fel..
    jag har förresten testat med ägglossningstester men de visar ju aldrig något utslag, verkar inte så trovärdiga..

• Anonym

Det kostar 260 kronor att gå till en gynekolog. Jag tror inte att du hittar en på vårdcentralen men däremot har sjukhusen gynekologer och det finns många privata gynekologer.

• Anonym

Hur länge sen är det du slutade med p-piller? Det kan ta ganska lång tid innan kroppen ställer om sig utan att det behöver vara något fel!

• Anonym

råder en stor begreppsförvirring om gyn... gyn är en gynekolog och inte en barnmorska...

• Anonym

jag slutade med p piller i maj förra året.. men kan man verkligen ha ägglossning utan att man har blödningar och mens?

Svar på tråden gynekolog eller barnmorska?