• Kejo

Hur bekämpa dålig motivation?

Antar att jag inte är den enda här som tampas med dålig motivation...
    Jag VILL komma igång att motionera regelbundet, jag VILL skapa bättre hälsomässiga rutiner, men hur i hela friden gör man det när motivationen tryter...

Dessutom är jag ganska lat och bekväm av mig. Illa, men så är det

Är det någon som har tips på hur jag kan bekämpa mina bekväma ursäker och faktsikt åstadkomma lite hälomässiga förbättringar i mitt liv.
    Jag äter rätt bra och jag behöver inte gå ner i vikt i hälsomässiga skäl. Vill bara trimma till kroppen och på köpet bli lite piggare.

Så hur gör man? Jag tror inte på det där "om man verkligen vill". Är man en mästare på at hitta ursäkter så måste ens förnuftiga jag vara smartare än det bekväma jaget.
    Så berätta hur ni skulle "lura" era bekväma jag?

• Svar på tråden Hur bekämpa dålig motivation?
  • Sofis

Jag ska sätta fart nu igen efter ett ganska långt uppehåll. Ska gå tillbaka till att räkna points enligt viktväktarna. För mig är det väldigt motiverande att både äta bra och träna regelbundet när jag räknar points, eftersom jag t.ex. ofta har ett sug efter coca-cola. Jag vet t.ex. att de dagar jag tränar så FÅR jag faktiskt ta en cola på kvällen eller spara bonus-pointsen till nästa dag och äta lite av VV's supergoda smörpopcorn... så det är min motivation!

• Nyfiken gul

Jag är exakt samma latmask som du tycks vara och mitt trix har varit att ta mig iväg o träna eller ta en promenad innan man ens har tänkt tanken på att göra annat..

Träningsväskan står packad o klar i hallen, jag kommer hem från arbetet kl 15:30 - då står min make beredd i hallen och kastar ut väskan när jag samtidigt hoppar ur arbetskläderna och så sticker vi på en gång...

Både han o jag vet att "bara ska läsa posten" innebär oftast att man 1: aldirg kommer iväg eller 2: det blir för sent o motivationen är borta...

Posten kan vänta
    Tv-programmen går i repris/går att spela in
    Middagen går inte ut genom kylskåpet
    svärmor kan alltid vara barnvakt

Är man hungrig o grinig efter arbetsdagen stoppar man det fort genom att innan träningen dricka sportdryck eller isvatten och tugga i sig ett äpple eller en banan.

Sen en annan bra motivationssak är att : Även om du inte gör så mycket träning är det viktigt att vara där = allting blir genast mycket roligare!!
    Vad spelar det för roll att du bara gör 10 situps och sen bara glor dig omkring 45 min... so what! Du är där i alla fall och har brutit en negativ trend... Nästa gång lovar jag att du gör galant 20 situps o i alla fall KÄNNER på hantlarna....

• Kejo

Nyfiken Gul;
    Tack för ditt långa inlägg och bra kommentarer. Du har klockrent rätt i meningen
    "innan man ens har tänkt tanken på att göra annat.."

Visst är det så det är, "jag ska bara" och sedan är det försent eller något annat har kommit ivägen.
    Kul att se hur du motiverar dig själv, det verkar ju fungera bra för din del. Sedan tycker jag att du har en rätt skön inställning till "Även om du inte gör så mycket träning är det viktigt att vara där = allting blir genast mycket roligare!!"

Det handlar väl om att ta sig dit först och främst. För mindel iaf. Så kanske jag ska ta och låta väskan stå innanför dörren och göra slag i saken så fort jag kommer hem.

Sofis;

Bra att du hittat ett sätt som fungerar för dig. Du tycker inte att det är meckigt att räkna points hela tiden. tex, "om jag använder jättelite points idag så kan jag äta en munk imorgon"
    Hur lämge får man spara bonus-pointsen?
    Fast det låter ju rätt skönt att få unna sig någon om man har motionerat. Det kan jag tänka mig fungera bra för motivationen

• sherlock

Jag är världs bäst på att komma med ursäkter att inte gå till gymmet. Har gått skaffat gym kort otaliga gånger för att använda det intensivt i 2-3 veckor för att sedan låta det ligga och samla damm någonstans.

Börjad med GI i Januari, l yckades 3 dagar Sedan kunde jag inte låta bli bröd och andra kolhydrater.

Väger egentligen inte för mycket utan är liten fast med put mage (som måste bort) och flabbiga ben o armar. Önskar jag kunde gå ner 3-4 kilo och tona upp mig lite. SÅÅÅÅ lat

är inte en gotte gris utan det är chips, ost och bröd som är boven i dramat.

• Kejo

Sherlock,
    Jisses, skönt att du förstår mig, hehe.
    Känner så väl igen det där, all träningskort som inskaffas för att "den här gången kommer det att fungera".

Testade också på GI för ett tag sedan. Mest för att jag skulle få frossa i Brie och Choritzo

Hur går det för dig nu? Tränar du något?

• sherlock

Åh Brie som är så gott

Har inte tränat på 5 veckor men innan dess var jag duktig och gick minst en gång i veckan (nov-januari). Men nu har jag haft alla möjliga ursäkter - måste jag skärpa mig

Handlade i går och köpte massor av grösaker och nyttiga varor. har gjort en meny som vi följer. Annars blir det lätt onyttig mat

• andek

Just do it..är inte svårare än så. 30 minuter om dagen räcker till hård träning. Se Crossfit.com

• andek

Armhävningar, utfall och situps kan man göra med barnen bredvid sig. Ett par hantlar och sen kan du träna hela kroppen hemma så det finns inga ursäkter.....

• cotton

Ett tips är att helt enkelt planera in träningen i almanackan som om det vore ett möte, en fika eller annat. Alltså något som man inte kan strunta i bara så där. Det jobbiga är att ta sig till gymet, väl på plats rusar endorfinerna genom kroppen, det blir kul och tillfredsställelsen efteråt är underbar.

Dagar jag vet med mig att motivationen inte är på topp, typ måndagar, har jag bokat in morgonpass. Jag stiger upp, drar på mig träningskläderna och går till gymet. Sedan duschar jag där, klär på mig, går till jobbet och har startat veckan på ett bra sätt. Därefter är det lätt att fortsätta veckan i samma positiva anda.

Ytterligare ett tips är att hitta en träningsform som passar dig! Det blir roligare då och motivationen enklare att hitta. Prova dig fram tills du hittar din form!

Och minns att alla har sunkig motivation ibland. Ursäkterna ligger nära till hands och helst av allt vill man bara hem till soffan, tv:n, tekoppen och boken... men bit ihop de dagarna. Och OM du inte lyckas ta dig till gymet, var inte för hård mot dig själv. GE INTE UPP enbart för att en vecka varit motig!

Dessutom är fördelarna med träning något du får njuta av snabbt. Du blir piggare, vigare och starkare, får rosigare kinder och klarare ögon, tappar faktiskt suget på onyttigheter i viss mån - och så blir du såklart tightare och snyggare i kroppen!

Lycka till!

• sherlock

Tack vare den här tråden så släpade jag mig till gymmet i morse, och tro det eller ej..... 30 min på löpbanded, hurra!

Kännde mig väldigt stolt efteråt och ska försöka igen på onsdag.

• eisa

tänk att livet inte ska vara så bekvämt jämt

• Kejo

Sherlock, det är ju underbart. Snyggt jobbat!

Andek;
    Jag vet att det inte finns några ursäkter, det är därför jag har lagt in denna tråd. För att försöka övervinna dom ursäkter jag trots allt hittar på.

Cotton;
    Vilken skön positiv attityd du har. Jag ska försöka ta till mig det du skriver, för det låter både sunt och uppmuntrande.

Tack för era svar

• Nyfiken gul

ett annat tips är också att inte träna själv...

har man en kompis i någon form med sig är det självklart lättare och roligare att både ta sig dit och att göra något...

Sen något som faktiskt är fungerande är att i FÖRVÄG tänka ut vad du egentligen ska göra på dessa 60 min...

man tappar lätt både orken, lusten och motivationen om man inte har en susning om vart man ska börja eller vad man ska göra över huvud taget... känner man sig vilsen o bortkommen blir det fort trist och man ger upp..

Titta dig igenom gymet - vad finns det? och vad känner du dig sugen på?

10 min uppvärmning med kanske lite bollar, hopprep, hantlar, motionscykel...
    20 min på löpband för att jogga eller gå i rask takt
    20 min styrketräning med diverse redskap
    10 min med situps och stretchning

60 min har gått!!!

• Kejo

Nyfiken Gul,
    Tror att det där kanske kan underlätta lite...
    När jag väl har pallrat mig iväg till gymmet (vilket är det svåraste) så är det bara delmål som gäller. Inte tänka att jag har en hel förfärlig timme framför mig utan kämpa med de små hindren istället.
    Kanske skulle vara en bra idé att se till att jag har en träningsdagbok att utgå ifrån...oavsett hur jag väljer att motionera.

Och absolut, träna själv är nog det dummaste man kan göra. Bättre att vara två så att man kan tjata på varandra. Har dock inte lyckats hitta någon som är sugen eller som kan träna på samma tider som mig. det är ju synd, men men..

Jag har fått så bra råd av er alla här, tusen tack för det. Jag ska verkligen försöka ta till mig detta och ssdan ta mig själv i kragen och få ordning på detta

• cotton

Grattis till de första stegen på motivationsstegen!
    Härligt att läsa att denna tråd hjälpt till!

Berätta gärna hur det går för er.
    30 minuter på löpbandet är för övrigt en ypperlig start!Förbränner mycket, sätter igång cirkulationen och man kan med stort nöje ge sig själv en klapp på axeln efteråt.

• Kejo

Cotton,
    Ja, jag har tänkt på löpning, att det kan vara något för mig.
    Har du bra koll på hur man kan lägga upp ett träningsprogram där?
    Gör det någon skilnad om man kör intervall eller ska jag hellre jogga långsamt och länge?

• Kejo

Cotton,
    Ja, jag har tänkt på löpning, att det kan vara något för mig.
    Har du bra koll på hur man kan lägga upp ett träningsprogram där?
    Gör det någon skilnad om man kör intervall eller ska jag hellre jogga långsamt och länge?

Svar på tråden Hur bekämpa dålig motivation?