• MartinaE

tvål i rumpan vid hård mage? det kan väl inte gälla nu?

Min farfmor var här idag och Freja hade ont i magen. Jag sa att hon har vart lite hård de sista dagarna och då sa hon att jag skulle ta en liten bit tvål och stoppa upp i rumpan. Det var dummaste jag har hört, inte kan det väl vara så? tycker att det borde svida som 17!

• Svar på tråden tvål i rumpan vid hård mage? det kan väl inte gälla nu?
  • puffipuff

har aldrig hört och skulle nog inte pröva heller...

• innana

Det gör det...ett gmamalt förlegat gräsligt råd. Det funkar, vilekt beror på att tarmslemhinnan retas och krampar- då kommer bajset ut...så tänk dig hur det känns på ett litet barn.

• MotherOfTwo

Jag tror man gjorde det för "gammalt". Har aldrig testat och vet inte om det finns någon förklaring till varför det skulle funka.
    Jag skulle ta till dom andra mer "vetenskapliga" metoderna först som är lite mer moderna.

• ErikaL

Tror det är en gammal variant på vår tids reta med tempen...
    Tar men tempen på ett barn som är hård i magen så kan det hjälpa igång krystreflexen, (vet dock ej om det är något som rekomenderas av läkare eller så?!). Har hjälpt på mina då det har gått allt för lång tid så de fått ont i magen.

• Reptilfamilj

usshhhh....funkar gör det väll, men vilken pina! Det finns ju snällare tricks, beroende hur gammal din babys är, smör i välling, katrinplommonsylt, och så finns det ju en specialvälling som mjukar upp magen, minns inte vad det heter, men finns i apoteket receptfritt...man kan gympa magen och massera...lycka till!

Varför ska man ha tråkigt om man kan ha roligt också...
  • MartinaE

mm, jag gick och köpte katrinplommonpurre =) hoppas att det är bättre imorgon =) någon som vet hur lång tid det tar innan plommon sätter fart på magen?

• Lyxmorsan

Det funkar o är mer skonsam än kemiska laxermedel. Fick tvål-rådet av sjukvårdsupplysningen när storan (nu 3) var bebis o även vår nuvarande BVCsköt säger att det är OK, någon enstaka gång. Men vettigast är ju att FÖREBYGGA hårda magar genom att ge bra mat o möjligen katrinplommonpuré. Laktulos hjälper också att hålla det smidigt men hjälper ju inte när man måste få ut det redan hårda bajset.
    Tvål (helst oparfymerad) gör lika mycket (eller lite) ont som t.ex. resulax.

/\*Predikaren3*/\
  • MotherOfTwo

Genom att ge katrinplommonpure regelbundet dvs varje dag så tyckte jag att min tjej fick ordning på magen efter några dagar. Oftast är det ju när man börjar med mat som dom kan få lite problem med magen. Hur gammal är din tjej?
    Jag gav katrinplommonpure som efterrätt varje dag redan från starten med smakisarna. 1 tsk "mat" 1 tsk "efterrätt" .

Svar på tråden tvål i rumpan vid hård mage? det kan väl inte gälla nu?